MKJR saran penjara mandatori untuk pemandu cuai

MKJR saran penjara mandatori untuk pemandu cuai

Kemalangan jalan raya yang mengorbankan nyawa acapkali menjadi paparan utama ruangan berita. Saban hari, pasti ada sahaja berita mengenainya dilaporkan. Malahan ia semakin menjadi kebimbangan kerana bagai sukar untuk membendung sifat kurang berhemah di kalangan segelintir pemandu.

Justeru, Majlis Keselamatan Jalan Raya (MKJR) menggesa kerajaan memperkenalkan hukuman penjara mandatori terhadap pemandu yang dibuktikan cuai dan tidak berhemah sehingga membahayakan nyawa pengguna jalan raya lain.

Menurut Pengerusinya, Tan Sri Lee Lam Thye, undang-undang yang efektif dapat mengekang sikap pemanduan tidak berhemah, terutama dalam kalangan pemandu kenderaan berat, laporan Berita Harian.

Katanya lagi, cadangan hukuman penjara mandatori lebih panjang adalah tepat pada masanya kerana nasib penumpang dan orang awam kini seolah-olah bergantung kepada ‘belas ehsan’ pemandu bas dan kenderaan berat.

“Sekiranya kerajaan dan agensi seperti Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) serta Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) tidak mengambil tindakan tegas dan drastik terhadap ‘pembunuh’ yang jelas kelihatan ini, kematian akibat kemalangan mungkin tidak akan berakhir. Langkah radikal itu juga dapat menangani peningkatan kes kemalangan jalan raya akibat kecuaian pemandu sendiri,” katanya.

MKJR saran penjara mandatori untuk pemandu cuai

Beliau juga percaya, tindakan tegas perlu untuk menangani masalah itu dengan menimbulkan perasaan bertanggungjawab dalam kalangan pemandu, terutama pemandu kenderaan berat.

“Mereka perlu tahu bahawa mereka boleh dipenjara jika didapati bersalah memandu secara melulu dan mengakibatkan kematian penumpang atau pengguna jalan yang lain. Bukan itu sahaja, agensi penguat kuasa juga harus melakukan pemeriksaan kerap untuk menahan pemandu yang tidak berhemah,” katanya lagi.

Ini termasuklah pemeriksaan bagi mengesan pemandu yang mengambil dadah dan alkohol yang boleh membahayakan nyawa pengguna jalan lain.

Buat masa ini, Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 memperuntukkan hukuman penjara antara dua hingga 10 tahun dan denda antara RM5,000 hingga RM20,000 bagi kesalahan berkenaan.

Memandu di bawah pengaruh alkohol atau dadah sehingga menyebabkan kematian atau kecederaan kepada orang lain, boleh didakwa mengikut Seksyen 44 (1) akta sama, yang membawa hukuman penjara tiga hingga 10 tahun dan denda RM8,000 hingga RM20,000.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required