Persatuan Automotif Malaysia (MAA) hari ini mengumumkan pameran Kuala Lumpur International Motor Show (KLIMS) akan kembali pada tahun 2018 ini. Kali terakhir dianjurkan pada 2013, KLIMS bakal berlangsung dari 23 November hingga 2 Disember 2018 di Pusat Perdagangan dan Perdagangan Antarabangsa (MITEC) Jalan Duta.

Pengumuman ini dilakukan oleh Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Datuk Seri Mustapa Mohamed yang turut menyaksikan majlis tandatangan antara Presiden MAA, Datuk Aishah Ahmad dan Pengerusi Trade-Link Exhibition Services Sdn Bhd, Datuk Zainal Abidin Ahmad yang dilantik sebagai pengurus pameran bagi KLIMS 2018.

Bakal berlangsung selama 10 hari, pameran yang memasuki penganjurannya bagi kali ke-sembilan setelah lima tahun menyepi ini akan menemui pengunjung dengan tema “Beyond Mobility”. Menurut penganjur, KLIMS 2018 disasarkan untuk menarik seramai 350,000 pengunjung.

“Dengan siapnya pembinaan MITEC, ia juga akan menjadi rumah baru bagi penganjuran KLIMS 2018 tahun ini dan akan menyumbang kepada pengalaman baru kepada semua,” jelas Aishah. Sebelum ini, KLIMS diadakan di Dewan Perdagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur.

Pameran ini akan melibatkan ruang pameran seluas 50,000 meter persegi dengan lebih dari 100 jenama yang akan ikut serta mempamerkan produk masing-masing.

“MAA telah bekerjasama dengan ahli-ahlinya sejak sekian lama dan telah mengharungi pelbagai cabaran bersama, Tahun ini, suasana dijangka lebih mencabar. Untuk itu, pameran tahun ini dilihat akan dapat menjadi pemangkin untuk merancakkan suasana dan sentimen pengguna, sekaligus mendorong industri untuk perkembang lebih pesat,” tambah beliau.

Antara jenama-jenama yang akan membuat penampilan setakat ini adalah seperti Honda, Perodua, Proton, Toyota, Ford, Daihatsu, Hyundai, Isuzu, Infiniti, Nissan, Peugeot, Kia, Lexus, Mitsubishi, Kawasaki dan banyak lagi.