Sindiket curi kereta Malaysia jadikan Thailand sebagai pusat transit sebelum seludup ke rantau ini – laporan

Sindiket curi kereta Malaysia jadikan Thailand sebagai pusat transit sebelum seludup ke rantau ini – laporan

Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman mengesahkan sindiket curi kereta dari Malaysia menjadikan Thailand sebagai pusat transit bagi kenderaan yang mereka curi sebelum menyeludupnya ke negara lain di rantau ini seperti Laos, Kemboja dan Vietnam.

Menurut Pengarahnya Datuk Seri Wan Ahmad Najmuddin Mohd, sejak 2015, Polis Diraja Thailand (RTP) merampas lebih 100 kenderaan yang dicuri di Malaysia dan menyerahkannya kepada PDRM, laporan Bernama.

“Pasukan polis dari kedua-dua negara akan meningkatkan kerjasama bagi melumpuhkan sindiket curi kereta yang kini beroperasi di Malaysia dan Thailand. Sejak beberapa tahun lepas, Bukit Aman dan RTP menjalin kerjasama rapat dalam semua bidang seperti yang dapat dilihat baru-baru ini melalui penangkapan enam rakyat Malaysia di Bangkok yang didakwa mempunyai kaitan dengan sindiket penipuan melalui telefon,” ujarnya kepada media semalam ketika menerima 20 kereta Malaysia yang dicuri, kebanyakannya kenderaan mewah, daripada penasihat RTP Jen Witaya Prayongpan.

Dalam majlis penyerahan kenderaan berkenaan, RTP turut berkata kenderaan curi menjadi isu sejak sekian lama dan memberi kesan negatif terhadap ekonomi Thailand dan Malaysia.

Perdana Menteri Thailand Jen Prayut Chan-o-cha dan timbalannya, Jen Prawit Wongsuwan sering menegaskan tentang kepentingan menangani isu itu kerana ia dipercayai berpotensi membuka laluan kepada aktiviti jenayah lain.

Dalam masa yang sama, Wan Ahmad turut berkata, usaha sedang dilakukan bagi mengesan rakyat Malaysia yang mengetuai sindiket itu, yang ditumpaskan di Bangkok minggu lepas.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required