JPJ pantau harga lesen yang ditetapkan institusi memandu bagi elak ia membebankan rakyat

JPJ pantau harga lesen yang ditetapkan institusi memandu bagi elak ia membebankan rakyat

Sejak kebelakangan ini, isu harga lesen yang dikenakan oleh institusi memandu dilihat tidak sekata, bahkan ada yang mengenakan bayaran yang tinggi hingga membebankan rakyat. Bagi mengelakkan perkara ini terus berleluasa, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) melalui Jawatankuasa Pelesenan Institusi Memandu (JKPIM) akan sentiasa memantau isu harga lesen memandu yang ditetapkan institut memandu di negara ini.

Menurut Timbalan Ketua Pengarah (Operasi) JPJ Datuk Wan Ahmad Uzir Wan Sulaiman, institut memandu yang dikesan mengenakan harga tidak munasabah boleh diambil tindakan termasuk menghentikan operasi institusi berkenaan, laporan Bernama.

Katanya lagi, harga siling bagi mendapatkan lesen memandu di negara ini telah ditetapkan dan perbezaan atau harga yang lebih tinggi daripada yang ditetapkan, mungkin disebabkan beberapa caj tambahan yang dikenakan institusi terbabit.

“Harga siling untuk mendapatkan lesen motosikal B2 adalah RM350 manakala B pula RM900. Harga lesen bagi kereta transmisi manual (D) adalah RM1,150 sementara bagi kereta transmisi automatik (DA) adalah RM1,250. Institusi Memandu tidak boleh mengenakan harga lesen yang lebih daripada yang ditetapkan tetapi berdasarkan pemantauan yang dilakukan harga yang tinggi disebabkan caj tambahan yang dikenakan institusi berkenaan,” katanya kepada pemberita semalam.

Wan Ahmad Uzir turut mengulas, kebiasannya caj tambahan dikenakan apabila institusi memandu perlu mengambil dan menghantar pelajar ke sesuatu destinasi dan sebarang caj tambahan perlu diperincikan pihak institusi berkenaan. Katanya lagi, pelanggan berhak untuk membuat aduan sekiranya caj tambahan yang dikenakan tidak relevan atau diselindungi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required