Kilang enjin Volvo di Sweden diiktiraf neutral-karbon

Kilang enjin Volvo di Sweden diiktiraf neutral-karbon

Assembly in Volvo Cars’ engine factory in Skövde, Sweden

Volvo sekali lagi mengangkat persaingan sebagai pengeluar kenderaan paling mesra alam ke satu tahap lagi apabila kilang enjinnya yang terletak di Skövde, Sweden diiktiraf sebagai kilang neutral-karbon – fasiliti pertama seumpamanya di dunia yang menerima penarafan tersebut. Status tersebut diperolehi setelah kilang berkenaan menerapkan pemanasan yang boleh diperbaharui bermula awal tahun ini.

Menurut Volvo, kilang Skövde berkenaan merupakan antara berberapa kilang automotif di dunia yang telah mencapai status neutral-iklim dan mencatatkan langkah yang signifikant terhadap sasaran Volvo bagi menjadikan operasi pengilangan global mereka sebagai neutral-karbon menjelang 2025.

Pencapaian terbaharu ini dapat dicapai dengan perjanjian baharu antara Volvo Cars dan penyedia tenaga tempatan, yang memastikan fasiliti di Skövde ini menerima kuasa pemanasan yang dijana dari hasil buangan, biomass dan bahan api-bio yang dikitar semula.

“Penjagaan alam sekitar merupakan salah satu nilai utama kami. Bersama rancangan kami untuk menggunakan teknologi elektrik terhadap semua kereta Volvo baharu yang dilancarkan dari 2019, operasi pengilangan neutral-iklim juga akan mengurangkan keseluruhan pengeluaran karbon kami secara signifikant, menyokong usaha global untuk menyelesaikan masalah perubahan iklim,” kata Stuart Templar, pengarah kemampanan Volvo Cars.

Untuk kilang Volvo di Ghent, Belgium, sistem pemanasan kawasan telah diperkenalkan bagi mengurangkan pencemaran CO2 sehingga 40% atau 15,000 tan CO2 dapat dikurangkan dalam masa setahun, tambah jenama tersebut. “Kami akan terus bekerja keras dengan pembekal tenaga kami di semua rantau bagi mendapatkan akses seterusnya kepada tenaga yang boleh diperbaharui untuk kilang-kilang pengeluaran kami,” kata Javier Varela, naib presiden senior Volvo Cars untuk pengeluaran dan logistik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required