Perkhidmatan komuter tanpa henti sempena Thaipusam – diskaun Grab ke 16 stesen terpilih

Perkhidmatan komuter tanpa henti sempena Thaipusam – diskaun Grab ke 16 stesen terpilih

Sempena dengan sambutan Thaipusam minggu hadapan, Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) bakal menyediakan perkhidmatan tren KTM Komuter tanpa henti selama tiga hari dua malam bermula 30 Januari ini.

Menurut Pengurus Besar Jabatan Operasi KTMB, S. Mahendran perkhidmatan tren 24 jam itu melibatkan 783 perkhidmatan dengan empat laluan tren tambahan iaitu Pelabuhan Klang-Batu Caves; Pelabuhan Klang-KL Sentral-Port Klang; Seremban-Batu Caves-Seremban dan Sentul-Batu Caves-Sentul bagi memberi kemudahan pengangkutan kepada orang ramai khususnya penganut agama Hindu serta pelancong, ke Batu Caves, laporan Bernama.

“Sepanjang tempoh tersebut, waktu operasi tren tambahan akan dilanjutkan selepas waktu perkhidmatan sedia ada terakhir, antara jam 10.50 malam hingga 5.30 pagi. Walaupun pada Rabu (31 Jan) dan 1 Feb itu jatuh pada cuti umum iaitu Thaipusam dan Hari Wilayah, waktu perkhidmatan KTM Komuter pada tempoh tersebut mengikut jadual waktu hari bekerja sedia ada dan bukannya jadual hari cuti umum. Ini membolehkan kekerapan perjalanan antara 15 hingga 20 minit mengikut jadual kerja biasa berbanding setengah jam sekali untuk jadual cuti umum,” katanya pada pemberita semalam.

Katanya lagi, dijangka lebih 500,000 penumpang pada tahun ini, KTMB turut memperkenalkan kaedah bayaran tanpa tunai dan pemberian kad Komuter Link Dewasa secara percuma kepada orang ramai dan kad itu perlu ditambah nilai sekurang-kurangnya RM3.

“Tambang konsesi sebanyak 50 peratus untuk warga emas, orang kurang upaya (OKU), pelajar serta kanak-kanak berumur dua tahun hingga enam tahun dan percuma untuk kanak-kanak berumur bawah dua tahun,” katanya.

Perkhidmatan komuter tanpa henti sempena Thaipusam – diskaun Grab ke 16 stesen terpilih

Selain itu, bagi mengelakkan kesesakan di Stesen Batu Caves, para pengguna dinasihatkan menaiki perkhidmatan tren shuttle sehingga Stesen Sentul sebelum menaiki bas shuttle yang disediakan secara percuma untuk ke Stesen KL Sentral dan seterusnya menyambung perjalanan menaiki tren untuk destinasi seterusnya.

“Perkhidmatan tren shuttle bermula jam 1.14 pagi pada 31 Jan hingga 11.35 malam 1 Feb ini di mana perkhidmatan ini adalah tambahan kepada jadual waktu tren sedia ada. Dalam masa yang sama, KTMB juga menyediakan perkhidmatan terus dari/ke stesen Batu Caves dari laluan Pelabuhan Klang dan perkhidmatan tren tambahan tidak disediakan bagi laluan Tanjung Malim-Rawang seperti sebelum ini berikutan kerja projek menaik taraf Infrastruktur Landasan Berkembar Lembah Klang (KVDT) sedang dilaksanakan,” sambungnya lagi.

Justeru, para pengguna dinasihatkan agar merancang perjalanan dengan merujuk jadual perjalanan tren di laman sesawang www.ktmb.com.my, memastikan baki nilai dalam kad komuter link atau Touch ‘n Go mencukupi dan sentiasa mematuhi arahan dan pengumuman yang diberikan oleh kakitangan bertugas.

Dalam masa yang sama, Pengurus Besar Perkhidmatan KTM Komuter Khair Johari Ishak turut memaklumkan KTMB menjalinkan kerjasama strategik dengan GrabCar dan orang ramai diberi diskaun sebanyak RM5 untuk 16 stesen terpilih, seterusnya menggunakan perkhidmatan tren ke Batu Caves.

Di mana tawaran diskaun ini hanya untuk 1,500 pengguna perkhidmatan GrabCar sama ada pengguna baharu atau sedia ada dan terhad untuk dua kali perjalanan sahaja manakala pembayaran perlu dibuat secara tunai, kad debit/kredit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required