Vendor Proton perlu kurangkan harga sehingga 30% bagi membolehkan ia lebih berdaya saing – Menteri

Vendor Proton perlu kurangkan harga sehingga 30% bagi membolehkan ia lebih berdaya saing – Menteri

Menurut menteri perdagangan antarabangsa dan industri kedua Datuk Seri Ong Ka Chuan, vendor-vendor Proton perlu mengurangkan harga mereka sehingga 30%. Beliau menyatakan bahawa CEO Proton Dr Li Chunrong telah mengeluarkan kenyataan kepada pembekal-pembekal komponennnya berkenaan hal ini, dan jika mereka gagal berbuat demikian, pengeluar automotif nasional tersebut akan mula mencari pembekal lain.

Laporan oleh portal The Edge ini memetik Nanyang Siang Pau melaporkan bahawa, Ong mengatakan Proton kini membeli komponen automotif dengan harga 30% lebih mahal dari harga pasaran, dan kos berkenaan diserap oleh konsumer. “Dengan meminta pembekal untuk mengurangkan harga boleh mengurangkan kos operasi Proton, yang membolehkan konsumer mendapat harga yang lebih mampu milik,” katanya.

Beliau turut menambah bahawa setelah perubahan yang perlu telah dilakukan, Proton mampu dipulihkan dengan betul dan akan menawarkan model mampu milik dengan kualiti yang baik. Ong turut berharap Proton akan lebih menyerlah di pasaran antarabangsa.

Vendor Proton perlu kurangkan harga sehingga 30% bagi membolehkan ia lebih berdaya saing – Menteri

“Produksi Proton telah jatuh dari setinggi 200,00 unit kepada hanya 70,000 unit tahun lalu; syarikat berkenaan lemah dari segi strategi eksport dan hanya berharap kepada jualan domestik, jadi ia tidak mampu untuk meneroka pasaran luar,” jelas Ong.

Menteri berkenaan turut mendedahkan kilang Proton di Shah Alam akan ditutup secara berperingkat, dan hanya akan pindah secara keseluruhan ke Tanjung Malim menjelang 2019. Sasaran produksi akan ditetapkan pada 200,000 kenderaan dalam masa lima tahun pertama dan 400,000 unit dalam masa 10 tahun, dan separuh dari jumlah berkenaan akan dijual pada pasaran luar.

“Thailand kini memproduksi 1.2 juta kenderaan setiap tahun; apabila Proton menerima teknologi automotif termaju, dan juga harga mampu milik, saya percaya untuk memproduksi 500,000 unit bukan lagi satu masalah pada masa hadapan”, katanya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required