Isyarat trafik di lintasan pejalan kaki diperlukan – Miros

Isyarat trafik di lintasan pejalan kaki diperlukan – Miros

Bagi memastikan kenderaan berhenti untuk memberi laluan kepada pejalan kaki yang mengggunakan lintasan perjalan kaki, Institut Penyelidikan Jalan Raya Malaysia (Miros) mendapati pemasangan isyarat trafik adalah wajar untuk laluan terbabit.

Menurut Pengerusinya, Tan Sri Lee Lam Thye, pihaknya turut mengesyorkan agar pihak penguat kuasa undang-undang mengeluarkan saman atau mengenakan sistem potongan mata sekiranya pemandu tidak memberi laluan kepada pengguna lintasan pejalan kaki.

Katanya, Miros melakukan pemerhatian terhadap tingkah laku pejalan kaki dan pemandu di lintasan pejalan kaki yang mempunyai dan tidak mempunyai isyarat trafik. Pemerhatian itu mendapati sekitar 74% pemandu tidak memberi laluan kepada pejalan kaki di lintasan pejalan kaki, terutama di persimpangan yang tidak dilengkapi isyarat trafik.

“Bagi persimpangan yang mempunyai isyarat trafik, hanya 8.2% pemandu tidak mematuhi peraturan lalu lintas (melanggar isyarat lampu merah) di lintasan pejalan kaki. Sementara itu, 95.4% pejalan kaki menggunakan crosswalk (lintasan pejalan kaki) dengan cara sewajarnya di persimpangan yang tidak mempunyai isyarat dan 83.1 peratus di persimpangan yang mempunyai isyarat,” katanya seperti yang dilaporkan Bernama.

Tambah Lee lagi, 8.3% pemandu pula didapati menggunakan telefon bimbit ketika berada di lintasan pejalan kaki, manakala 6.8% pejalan kaki menggunakan alat itu ketika melintas di lintasan pejalan kaki yang tidak mempunyai isyarat dan 5.1% di persimpangan yang mempunyai isyarat.

Manakala kajian yang dilakukan sebuah universiti tempatan pula mendapati kesediaan pemandu untuk berhenti di lintasan pejalan kaki adalah sangat rendah, katanya.

“Pejalan kaki akan berpeluang melintas sekiranya kenderaan bergerak secara berkumpulan. Keadaan ini mungkin disebabkan wujud salah faham tentang hak laluan di lintasan pejalan kaki yang tidak mempunyai isyarat. Tambahan lagi, pejalan kaki dan kenderaan di negara ini tergolong sebagai trafik yang terikat dengan Akta Pengangkutan Jalan 1987. Akta itu digubal untuk memberi peruntukan tentang peraturan melibatkan kenderaan bermotor dan trafik di jalan raya serta perkara lain yang mempunyai kaitan dengan jalan raya dan kenderaan,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required