Sarawak bertegas hanya bas elektrik patut digunakan

Sarawak bertegas hanya bas elektrik patut digunakan

Kerajaan negeri Sarawak telah menolak cadangan Putrajaya untuk menggunakan bas yang dikuasakan oleh bahan api diesel bagi program transformasi perkhidmatan bas di Kuching. Sarawak memaklumkan perkara berkenaan kepada Putrajaya dan Konsortium BBK Sdn Bhd (KBBK) hanya bas elektrik yang sepatutnya digunakan.

Menurut sebuah laporan The Malaysian Insight, KBBK telah diberikan kontrak bernilai RM204.9 juta oleh kerajaan pusat November lalu untuk menjalankan program transformasi perkhidmatan bas henti-henti di Kuching dan Samarahan.

“Tiada siapa menggunakan bas dengan asap tebal lagi ketika ini. Apa kata pelancong dan pelawat yang prihatin tentang alam sekitar nanti?” jelas Ketua Menteri Sarawak, Abang Johari Openg. Antara cadangan dalam transformasi pengangkutan awam itu ialah sebanyak 130 bas, dengan mesin tiket elektronik, CCTV dan sistem pengesan lokasi akan diperkenalkan.

Semua bas diesel itu, yang menelan kos RM600,000 setiap satu sepatutnya akan mula beroperasi pada suku ketiga thaun ini. Bagaimanapum menurut Abang Johari, disebabkan penolakan cadangan itu, projek transformasi berkenaan akan dianjakkan lagi dan menjelaskan bahawa pengenalan bas elektrik boleh direalisasikan dalam masa tiga tahun akan datang.

Beliau juga sedar dengan penggunaan bas elektrik, kos juga akan lebih tinggi, misalnya untuk menyediakan infrastruktur stesen mengecas. Ada juga cadangan supaya Putrajaya mengurangkan jumlah bas yang akan diperkenalkan dan kerajaan negari akan menampung sekiranya ada kekurangan dari segi kewangan untuk menjayakan program berkenaan.

KBBK terdiri daripada beberapa syarikat pengusaha bas di bandaraya Kuching, seperti City Public Link Bus Services Sdn Bhd, Sarawak Transport Company Bhd, Bau Transport Company Sdn Bhd, Petra Jaya Transport (Sarawak) Sdn Bhd dan Biaramas Express Sdn Bhd. Konsortium ini menyediakan perkhidmatan ke 27 laluan di Kuching dan Samarahan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required