DBKL akan audit semula laluan basikal di ibu kota

DBKL akan audit semula laluan basikal di ibu kota

Datuk Bandar Kuala Lumpur Tan Sri Mhd Amin Nordin Abd Aziz mengesahkan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) akan mengaudit semula laluan basikal di sekitar ibu kota.

Katanya laluan sepanjang 11 km tersebut akan diaudit dalam tempoh dua bulan bagi memastikan keselamatan pengguna jalan raya untuk jangka masa panjang. Kos penambahbaikan laluan basikal berkenaan adalah berjumlah RM4 juta, dilaporkan oleh Bernama.

“Antara perkara yang perlu diselaras semula adalah laluan bas, pejalan kaki dan basikal yang dikatakan bertindih di kawasan-kawasan tertentu. Contohnya di Jalan Raja Laut, laluan bas turut digunakan sebagai laluan pejalan kaki dan basikal, ia dilihat bertindih dan sebenarnya berbahaya jika laluan itu digunakan secara serentak.

“Kami sebenarnya mempunyai pelan induk untuk menambah baik laluan basikal sepanjang 11km itu, namun, kami perlu mendapatkan maklum balas daripada orang awam dahulu untuk pengauditan semula,” katanya pemberita selepas merasmikan ‘World Urban Village’ sempena World Urban Forum 9 (WUF9) semalam.

Malah sempena dengan persidangan WUF9, beliau turut akan mengambil pandangan daripada datuk bandar serta duta-duta dari negara Eropah untuk penambahbaikan laluan basikal.

“Di negara-negara Eropah misalnya, mereka sudah lama melaksanakan laluan basikal dan ia dilihat sangat sistematik. Malaysia baru sahaja melaksanakannya, jadi banyak perkara yang perlu dipelajari daripada mereka. Laluan basikal yang ada pada masa sekarang masih lagi dalam tempoh percubaan. Sekiranya mendapat sambutan positif, kami akan memanjangkan laluan basikal ke kawasan-kawasan lain,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required