Johor kenalpasti Jln Persekutuan 50 sebagai kawasan hitam – mohon PLUS tambah lorong laluan JB-KL

Johor kenalpasti Jln Persekutuan 50 sebagai kawasan hitam – mohon PLUS tambah lorong laluan JB-KL

Kerajaan negeri Johor telah mengenal pasti laluan Jalan persekutuan 50 (FT 50) dari Batu Pahat-Ayer Hitam sebagai kawasan hitam (kemalangan) dengan rekod kemalangan maut yang tinggi manakala laluan Johor Bahru-Kuala Lumpur pula seringkali mengalami kesesakan lalu lintas bukan hanya pada waktu puncak tetapi di sepanjang kawasan keluar masuk sempadan daerah.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah negeri Datuk Ir Hasni Mohammad, justeru pihaknya berharap agar kerajaan persekutuan dapat membantu menambah baik laluan FT 50 dan perluasan Lebuhraya PLUS Malaysia Bhd (PLUS) laluan Johor Bahru-Kuala Lumpur daripada empat lorong kepada enam lorong bermula dari Skudai, sehingga ke persimpangan Ayer Keroh, Melaka, laporan Bernama.

“Kerajaan negeri yang diwakili Menteri Besar Johor Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin telah pun menekankan hasrat ini kepada Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dalam lawatan beliau ke negeri ini baru-baru ini,” katanya kepada pemberita semalam.

Katanya lagi, oerkara ini perlu disegerakan agar ia selaras dengan pembinaan projek-projek pengangkutan awam bagi melancarkan aliran lalu lintas di jalan-jalan utama di negeri ini dan meningkatkan ciri-ciri keselamatan jalan berkenaan.

“Pihak kerajaan negeri tidak hanya memberikan tumpuan dalam meningkatkan sistem pengangkutan awam seperti pembinaan Bas Rapid Transit (BRT), Sistem Transit Rapid (RTS) dan Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) tetapi juga mahu isu-isu kesesakan jalan raya itu mendapat perhatian.

Johor kenalpasti Jln Persekutuan 50 sebagai kawasan hitam – mohon PLUS tambah lorong laluan JB-KL

“Sebagai contoh, di kawasan FT 50, walaupun terdapat penurunan jumlah kematian akibat kemalangan maut daripada 206 kes pada tahun 2016 kepada 165 kes pada tahun 2017, ia tetap merupakan kes kemalangan maut yang tertinggi di Johor dan kedua tertinggi dalam negara, ” jelasnya.

Menurut Hasni, kerajaan negeri memandang serius perkara ini dan berharap kerajaan pusat dapat memberikan kelulusan kepada peruntukan cadangan-cadangan ini yang telah dipohon sejak tahun 2014.

Katanya, bagi laluan FT 50, langkah-langkah seperti meningkatkan pencahayaan di kawasan persimpangan dan pembinaan median untuk mengelak kenderaan membuat lintasan atau pusingan di tempat yang tidak sewajarnya perlu segera dilaksanakan bagi meningkatkan tahap keselamatan di kawasan tersebut.

Bagi laluan Johor Bahru-Kuala Lumpur, kesesakan didapati berlaku di kawasan-kawasan tol seperti di susur keluar Kulai, Sedenak, dan Skudai.

“Kita berharap agar perkara ini dapat disegerakan. Terdapat 15 kawasan hitam (kemalangan) yang kerajaan negeri telah kenal pasti di Johor dan setiap tahun kita telah melakukan beberapa penambahbaikan sementara dari segi jalan raya, pencahayaan, kawasan-kawasan pusingan dan papan tanda.

Setiap kawasan hitam mempunyai masalah dan cara penyelesaian yang berbeza, jadi jumlah peruntukan untuk penambahbaikan perlu diteliti terlebih dahulu sebelum apa-apa tindakan boleh diambil,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required