Kerajaan cadang tubuh Pusat Kawalan Trafik Kebangsaan untuk penguatkuasaan di lebuhraya

Kerajaan cadang tubuh Pusat Kawalan Trafik Kebangsaan untuk penguatkuasaan di lebuhraya

Bagi pengurusan aliran trafik dan penguatkuasaan undang-undang di semua lebuhraya utama di negara ini, kerajaan bercadang untuk menubuhkan sebuah Pusat Kawalan Trafik Kebangsaan.

Menurut Menteri Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof, perancangan mengenai penubuhan pusat kawalan tersebut sudah pun dibawa ke Jemaah Menteri dan telah dipersetujui secara prinsip. Malah cadangan tersebut dijangka dilaksanakan dalam tempoh dua tahun lagi iaitu pada tahun 2020, laporan Bernama.

Rancangan penubuhan pusat kawalan ini adalah bagi pengurusan trafik jangka panjang membabitkan semua agensi berkaitan keselamatan dan penguat kuasa lebuhraya seperti Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan polis.

“Matlamat utama adalah untuk tujuan penguatkuasaan dan pengurusan trafik efisien di samping dapat mengurangkan kadar risiko kemalangan. Buat masa ini segala perincian mengenai pusat tersebut sedang berjalan termasuk proses mendapatkan komen semua agensi penguatkuasaan dan kementerian untuk dikumpul dan dikaji,” katanya kepada pemberita kelmarin.

Tambahnya, di bawah perancangan itu juga kementeriannya bercadang untuk memasang sistem sensor atau pengesan dan kamera di seluruh jalan Persekutuan dan lebuh raya untuk memantau trafik dengan lebih cekap.

“Dengan sensor dan kamera ini kita juga dapat mengumpul data aliran masuk kenderaan bagi tujuan kajian,”katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required