Siri perlumbaan Malaysia Speed Festival 2018 (MSF 2018) bakal memulakan aksi pertamanya untuk musim baharu bermula hujung minggu ini di Litar Antarabangsa Sepang (SIC).

Ini merupakan musim kelapan kejuaraan tersebut, dan sebagai siri perlumbaan kereta paling besar dalam negara, MSF bakal menyajikan perlumbaan sengit yang mampu disertai oleh rakyat Malaysia; dan ia turut popular dikalangan pelumba dari negara-negara Asia lain. Siri MSF ini juga merupakan perlumbaan dengan kos rendah yang telah berjaya mewujudkan perlumbaan yang bukan sahaja mudah untuk disertai, malah dalam persekitaran yang selamat.

Untuk musim 2018 ini, MSF akan berlangsung dalam enam pusingan:

Pusingan 1 – 25 Februari, 2018
Pusingan 2 – 8 April, 2018
Pusingan 3 – 8 Julai, 2018
Pusingan 4 – 31 Ogos, 2018
Pusingan 5 – 14 Oktober, 2018
Pusingan 6 – 2 Disember 2, 2018

Tahun ini juga siri MSF ini akan memperkenalkan dua lagi disiplin perlumbaan yang popular dikalangan peminat suka permotoran iaitu MSF Superbike dan juga MSF Drift Gonzo – kedua-duanya akan bermula pada MSF pusingan kedua. Dengan adanya kedua-dua acara baharu ini, ia secara tidak langsung akan memberikan lebih keterujaan kepada penonton dan juga peminat MSF.

Bagi perlumbaan pusingan pertama yang bakal berlangsung hujung minggu ini pula, perlumbaan kereta dalam siri MSF ini akan ditambah dengan dua kategori baharu – kategori Super Production untuk jentera NA sehingga 1,500 cc yang diproduksi bermula 2006, dan juga kategori Street 2000 untuk jentera produksi NA sehingga 2,000 cc.

Dengan itu, penonton bakal disajikan dengan aksi dari Honda Jazz, Toyota Vios dan Perodua Myvi dalam kategori Super Production, manakala jentera-jentera lebih terkini seperti Toyota 86 ZN6, Toyota Altezza dan Proton Inspira dapat berlumba dalam kategori Street 2000.

Perlumbaan paling menarik dalam MSF tentunya dari kategori Race Car Open, di mana antara jentera-jentera perlumbaan terhebat di Malaysia akan bertarung sengit untuk 10-lap dalam kelas ini. Jentera-jentera dari kategori tersebut diasaskan dari model-model produksi, diubahsuai bagi menghasilkan kuasa yang lebih besar.

Tetapi cabaran lebih getir dalam kategori ini adalah bagaimana untuk menghasilkan jentera yang berkuasa namun masih lagi dapat bertahan dalam tempoh yang lama serta mencatatkan masa yang konsisten pada setiap lap di Litar Antarabangsa Sepang berkenaan.

Kategori Saga Cup juga akan terus dipertandingkan dalam MSF tahun ini. Namun berbeza dengan musim sebelumnya, Saga Cup dalam MSF 2018 akan diadakan dalam tiga kelas berbeza dengan kategori tertinggi “Saga Cup Pro” bakal menyaksikan pertembungan antara jaguh ternama tempatan seperti Damian Dielenberg, Faidzil Alang, dan Alif Hamdan yang akan berentap dengan ‘kereta rakyat’ Proton Saga diubahsuai dengan spesifikasi sama – pemenang akan ditentukan oleh kemahiran memandu masing-masing.

Siri MSF musim ini juga bakal menyaksikan tayar baharu Hankook RS4 akan digunakan sebagai tayar rasmi. Tayar yang menerima maklum balas yang baik dari laporan-laporan luar negara berkenaan dijangka akan memberikan catatan masa lap terpantas yang lebih baik dari musim-musim MSF sebelum ini. MSF juga merupakan siri perlumbaan pertama di dunia yang menggunakan tayar RS4 tersebut sebagai tayar kawalan rasmi.

Pakar suspensi tempatan Fawster Motorsport juga akan memberikan sokongan sebagai rakan rasmi untuk MSF 2018, serentak dengan barisan produknya yang kini semakin meluas serta jenamanya yang semakin dikenali sebagai pakar pengendalian prestasi tinggi. Siri MSF 2018 turut akan disokong oleh Fleet Battery, iaitu pengeluar bateri berkuasa tinggi tempatan yang mampu membekalkan kuasa mengengkol yang kuat dalam suhu rendah.

Bagi mereka yang berminat untuk menonton perlumbaan ini secara langsung di SIC, tiket untuk akses ke paddock akan dijual pada harga RM35, manakala akses untuk ke grandstand adalah percuma. Untuk info lanjut, sila layari www.msfracing.com.