JICA kaji keadaan lalu lintas di Malaysia – kesesakan campuran trafik dikesan faktor penyebab kemalangan

JICA kaji keadaan lalu lintas di Malaysia – kesesakan campuran trafik dikesan faktor penyebab kemalangan

Agensi Kerjasama Antarabangsa Jepun (JICA) yang menjalankan kajian berkaitan keadaan lalu lintas di Malaysia mendapati kesesakan teruk yang acapkali berlaku adalah disebabkan oleh campuran lalu lintas di persimpangan dan lintasan. Malah ia berkemungkinan menjadi antara faktor penyebab kemalangan jalan raya di negara ini.

Menurut hasil kajian awal yang dijalankan terutamanya di Kuala Lumpur, agensi terbabit berkata walaupun jumlah lorong telah ditambah untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas, didapati masalah itu masih belum dapat diselesaikan kerana hala laluan itu tidak mengambil kira pertembungan persimpangan dan trafik, laporan Bernama.

Tambahnya lagi, pada 2014, kadar kematian kemalangan jalan raya di Malaysia adalah yang kedua tertinggi selepas Thailand dalam kalangan negara-negara ASEAN.

“Bagi menangani masalah ini, JICA, dengan kerjasama Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) Malaysia, akan melaksanakan projek kerjasama teknikal baru dalam Program Keselamatan Jalan Raya bermula tahun ini. Di bawah program ini, pengalaman Jepun mengenai keselamatan jalan raya akan dikongsi dengan Malaysia melalui penghantaran pakar Jepun, latihan teknikal di Jepun dan seminar,” katanya.

JICA kaji keadaan lalu lintas di Malaysia – kesesakan campuran trafik dikesan faktor penyebab kemalangan

JICA berkata ia telah menghantar misi untuk melakukan tinjauan awal untuk menentukan bidang kerjasama yang diperlukan dalam isu keselamatan jalan raya di negara ini.

Kajian berkenaan bertujuan untuk mengumpulkan maklumat penting dan menganalisis isu-isu dalam mengkaji cara keselamatan jalan raya, melalui projek JICA, serta perumusan projek-projek yang mungkin.

Katanya lagi, kajian itu menyumbang kepada pemahaman selanjutnya tentang keadaan semasa, termasuk peranan dan koordinasi di antara agensi yang berkaitan, dengan mengumpul bahan-bahan yang diperlukan untuk mendapatkan masalah konkrit mengenai keselamatan jalan raya.

Agensi itu berkata ia berharap dapat memberikan pemindahan pengetahuan dan pelajaran yang baik sepanjang projek itu.

JICA kaji keadaan lalu lintas di Malaysia – kesesakan campuran trafik dikesan faktor penyebab kemalangan

“Jepun telah berkembang dalam pemodenan dan urbanisasi di kawasan bandar berkepadatan tinggi sedia ada dan telah mengatasi masalah serius hasil perkembangan dalam penggunaan kenderaan. Pengalaman ini akan memberikan tip berguna untuk Malaysia yang kini mengalami peningkatan kemalangan jalan raya yang disebabkan oleh perkembangan pesat kenderaan dan perubahan dalam gaya hidup,” kata JICA.

Ia juga menyatakan bahawa JKJR telah memulakan hubungan antara agensi berkaitan keselamatan jalan raya di negara ini.

Ini termasuk Polis Diraja Malaysia (Trafik), Jabatan Bomba dan Penyelamat, Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat, Jabatan Pengangkutan Jalan dan Lembaga Lebuhraya Malaysia.

“Penglibatan aktif agensi-agensi ini dalam projek itu juga boleh menjadi titik permulaan untuk memperkukuhkan kerjasama dan penyelarasan di antara agensi berkaitan di Malaysia pada masa akan datang,” kata JICA.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required