Lot parkir sewa khas hanya sah sepanjang tempoh waktu perniagaan sahaja, tindakan jika ingkar – DBKL

Lot parkir sewa khas hanya sah sepanjang tempoh waktu perniagaan sahaja, tindakan jika ingkar – DBKL

Bagi menyewa lot parkir sewa khas bagi premis mereka daripada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) akan berhadapan tindakan daripada majlis perbandaran tempatan itu sekiranya enggan mematuhi jam yang ditetapkan.

Menurut pengarah Jabatan Perancangan Ekonomi dan Pembangunan Azmi Abdul Hamid, lot parkir ity hanya boleh disewa dari jam 7.30 pagi hingga 6 petang, dari hari Isnin hingga Sabtu.

“Selepas jam 6 petang setiap hari, Ahad dan cuti umum, lot parkir tersebut akan dibuka kepada awam,” ujarnya memberitahu The Malaymail.

Azmi berkata, pihaknya menerima banyak aduan daripada orang awam di mana terdapat lot parkir sewa khas dengan garisan merah telah diletakkan penghadang atau pun dikunci biarpun di luar waktu yang dibenarkan itu.

Katanya lagi, pihaknya telah mula memberikan notis peringatan kepada semua penyewa berhubung dengan tempoh waktu tersebut sebelum tindakan lanjut bakal diambil sekiranya mengingkari arahan itu.

Lot parkir sewa khas hanya sah sepanjang tempoh waktu perniagaan sahaja, tindakan jika ingkar – DBKL

DBKL juga akan mengeluarkan notis amaran pertama dan langkah seterusnya adalah penyewa tidak dibenarkan memperbaharui sewaan tersebut yang perlu dibayar setiap tiga bulan.

“Kawasan parkir memang tidak pernah mencukupi, dan bilangannya tidak ditambah untuk menggalakkan rakyat menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam. Namun untuk perkara ini, kami akan memastikan penguatkuasaan yang adil bakal dilaksanakan,” ujarnya lagi sambil menambah terdapat 3,883 petak parkir di pusat perniagaan di sekitar ibu kota yang disewa dengan bayaran RM400 setiap bulan, manakala di luar pusat bandar pula antara RM215 dan RM240 sebulan.

Sambungnya lagi, walau bagaimana pun, syarat bagi lot parkir khas ini adalah bergantung pada DBKL sendiri, sama ada ia melibatkan perniagaan seperti bank (kenderaan keselamatan), klinik, dan sebagainya.

“Ia bukanlah untuk tujuan parkir peribadi pemilik premis terbabit. Malah ramai penyewa parkir tersebut berkata mereka tidak menghalang lot parkir tersebut selepas waktu perniagaan, dan apabila mereka beroperasi keesokan harinya, petak tersebut dihunakan oleh orang lain.

“Kita akan menggunakan trak tunda untuk menunda kenderaan yang terlibat. Namun mereka (penyewa) juga perlu mengikut peraturan yang ditetapkan, iaitu hanya menggunakan lot parkir tersebut pada waktu perniagaan sahaja,” ujar Azmi lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required