Op Selamat 12 sempena TBC catat 9,466 kemalangan, 91 kematian serta lebih 89 ribu saman dikeluarkan

Op Selamat 12 sempena TBC catat 9,466 kemalangan, 91 kematian serta lebih 89 ribu saman dikeluarkan

Op Selamat 12 sempena Tahun Baharu Cina (TBC) yang dilancarkan pada 9 Februari lalu, menyaksikan penurunan kes kemalangan dan kematian berbanding operasi yang sama pada tahun lalu. Di mana sebanyak 9,466 kemalangan jalan raya telah dilaporkan dengan 91 kematian.

Menurut Pengarah Jabatan Penguatkuasaan dan Siasatan Trafik Bukit Aman SAC Sharul Othman Mansor, jumlah kemalangan yang direkodkan sepanjang enam hari pelaksanaan Op Selamat itu menunjukkan penuruhan sebanyak 554 kes berbanding 10,020 kes yang dicatatkan pada operasi yang sama tahun lalu. Malah jumlah kematian juga menurun sebanyak enam kes berbanding 98 kes pada Op Selamat 2017.

Daripada 91 kes kematian bagi tahun ini, sebanyak 61 mangsa adalah terdiri daripada penunggang dan pembonceng motosikal, laporan The Sun.

“Oleh itu, Op Selamat 12 akan memberi tumpuan kepada pengguna motosikal, selain enam kesalahan utama yang sering dilakukan pengguna jalan raya. Saman yang dikeluarkan ini akan dikenakan bayaran maksimum dan tiada sebarang diskaun diberi sepanjang Op Selamat dijalankan,” katanya.

Katanya lagi, sebanyak 89,385 saman trafik atas pelbagai kesalahan telah dikeluarkan sepanjang tempoh tersebut.

Enam kesalahan utama itu ialah memandu melebihi had laju, menggunakan lorong kecemasan, memotong di garisan berkembar, tidak mematuhi lampu isyarat, menggunakan telefon bimbit ketika memandu dan memotong barisan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required