Mahindra Roxor dilancar di AS – enjin 2.5L turbo diesel

Mahindra Roxor dilancar di AS – enjin 2.5L turbo diesel

Di negara asal mereka iaitu India, Mahindra sememangnya terkenal dengan penghasilan kenderaan lasak. Kini, syarikat itu telah membawa satu lagi produk terbaru mereka ke pasaran Amerika Syarikat, iaitu model Roxor. Istimewanya, model ini cuma dipasang dan akan dijual di Amerika Syarikat sahaja.

Seperti yang boleh dilihat, kenderaan lasak yang hanya menggunakan bumbung kain ini mempunyai rekaan yang menyerupai model Jeep CJ-7 dan ini memang sengaja dilakukan oleh Mahindra bagi menyatakan mereka juga mempunyai sejarah dengan Jeep, di mana 70 tahun dulu, mereka adalah pemasang diiktiraf untuk kenderaan Jeep Willy.

Walaubagaimanapun, bagi mengelakkan masalah bila tiba di pasaran Amerika Syarikat, Mahindra telah mengubah beberapa bahagian termasuk gril hadapannya. Selain daripada itu, Roxor ini menggunakan rekaan sebuah kenderaan yang ringkas – hanya dua tempat duduk, tiada bumbung keras atau pintu dan bahagian dalam yang asas.

Mahindra Roxor dilancar di AS – enjin 2.5L turbo diesel

Apa yang lebih mahu diketengahkan pada model ini adalah kemampuannya di atas jalan lasak, dan disebabkan itu, Mahindra menggunakan suspensi jenis leaf spring di depan dan belakang, kerangka besi, gandar tegar, transfer case dua kelajuan, jarak dari tanah 228.6 mm dan rim 16 inci dengan tayar tebal. Laju maksimumnya pula cuma 72 km/j.

Kenderaan ini menawarkan pemanduan yang berkuasa di atas jalan offroad, kerana badannya kecil, tetapi digerakkan enjin empat silinder 2.5 liter turbo diesel dengan kuasa maksimum 62 hp dan 195 Nm tork. Berat Roxor hanya 1,376 kg dan ia mampu menarik berat sehingga 1,583 kg.

Harga jualan Mahindra Roxor di Amerika Syarikat masih lagi belum disiarkan, tetapi dinyatakan tidak boleh dibawa atas jalan biasa. Penawarannya adalah untuk menjadi alternatif kepada kenderaan jenis UTV yang bersaiz dan menggunakan enjin lebih kecil, semetara Roxor mempunyai kelebihan dalam dua aspek itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required