Kerajaan kekalkan sistem penentuan harga minyak

Kerajaan kekalkan sistem penentuan harga minyak

Kerajaan akan terus menggunakan sistem penentuan harga bahan api seperti yang dilaksanakan sekarang, dan tidak bercadang untuk membuat sebarang perubahan dalam mekanisme.

Menurut Menteri Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Seri Hamzah Zainudin, mekanisme mingguan yang ditetapkan kerajaan sudah pun diterima rakyat, laporan Bernama.

Katanya walaupun harga minyak turun naik antara 7 hingga 8 sen setiap minggu namun, rakyat sudah pun faham dan bersedia dengan perubahan itu.

“Turun naik harga minyak adalah mengikut harga pasaran dunia dan apabila rakyat faham, mereka yang berniaga boleh mengkaji kos perniagaan mereka. Justeru, kita sebagai rakyat sepatutnya bersyukur dengan apa yang kerajaan lakukan terbaik untuk rakyat ,” katanya kepada pemberita baru-baru ini.

Pengumuman harga bahan api mingguan ini telah dibuat sebanyak 49 minggu sejak sistem ini bermula pada akhir Mac 2017. Harga semasa bagi petrol RON 95 untuk minggu 1-7 Mac ialah RM2.20 seliter, manakala RON 97 pula RM2.47 seliter. Bagi diesel pula, Euro 2M berharga RM2.18 seliter. Harga semasa ialah 10 sen lebih rendah (dari RM2.30 seliter) untuk RON 95, 13 sen lebih rendah (dari RM2.60) untuk RON 97 dan 2 sen lebih rendah (dari RM2.20 seliter) bagi diesel Euro 2M berbanding ketika program ini mula dilaksanakan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required