Plaza tol Plus tidak keluarkan resit mulai 19 Mac – penyata transaksi di portal PLUSMiles, Touch ‘n Go

Plaza tol Plus tidak keluarkan resit mulai 19 Mac – penyata transaksi di portal PLUSMiles, Touch ‘n Go

PLUS Malaysia Berhad (PLUS) telah memaklumkan, mulai 19 Mac ini, tiada lagi resit tol bagi transaksi tol akan dicetak dan dikeluarkan di semua plaza tol di semua lebuh raya kendaliannya. Langkah ini merupakan salah satu daripada pendekatan PLUS untuk mengelakkan kesesakan apabila kenderaan keluar dari lebuh raya.

Walau bagaimana pun, pengguna boleh mendapatkan resit transaksi tol secara atas talian menerusi portal PLUSMiles ataupun portal Touch ‘n Go.

“Matlamat pelaksanaan transaksi tol secara elektronik sepenuhnya yang lebih pantas dan mudah sukar dicapai sekiranya masih terdapat sesetengah pengguna lebuh raya yang masih mahu mencetak resit tol bagi perjalanan mereka,” kata Ketua Pegawai Operasi PLUS, Zakaria Ahmad Zabidi.

Menurut Zakaria, lazimnya, pengguna akan beratur di lorong paling kiri (Lorong Pelbagai Kelas) untuk mendapatkan resit tol.

“Tindakan ini akan menyebabkan kesesakan di lorong terbabit dan ia selalunya akan mengganggu perjalanan pengguna di lorong-lorong yang berhampiran,” jelas beliau.

Plaza tol Plus tidak keluarkan resit mulai 19 Mac – penyata transaksi di portal PLUSMiles, Touch ‘n Go

Justeru, Zakaria menyarankan supaya pengguna kad PLUSMiles atau kad Touch ‘n Go mendaftarkan kad mereka di portal-portal PLUSMiles atau Touch ‘n Go iaitu www.plusmiles.com.my dan www.touchngo.com.my bagi membolehkan mereka mencetak penyata transaksi elektronik mereka untuk urusan tuntutan perjalanan ketika bertugas.

Setelah mendaftar, pengguna boleh mengakses rekod penggunaan kad elektronik mereka seperti butiran transaksi (termasuk transaksi untuk bayaran lain seperti perkhidmatan awam, parkir dan lain-lain), penyata transaksi, baki kad, tarikh luput kad dan lain-lain lagi.

Selain itu, rekod pembayaran dan tambah nilai tiga bulan terdahulu juga boleh diakses di portal PLUSMiles dan Touch n’ Go pada bila-bila masa. Pengguna hanya perlu mengisi tarikh di ruangan carian bagi memudahkan pencarian penyata transaksi bayaran tersebut. Pengguna juga boleh menyemak semula pergerakan perjalanan mereka di lebuh raya di portal tersebut.

Dalam pada itu, operator kenderaan berat atau kenderaan komersil boleh mendapatkan penyata transaksi kenderaan mereka dengan lebih mudah apabila mendaftar menerusi Program PLUSTrack.

Program PLUSTrack adalah program kesetiaan keahlian khusus untuk kenderaan berat dan komersil yang ditawarkan oleh PLUS. Menerusi program ini, operator kenderaan berat dan komersil boleh mendapatkan penyata transaksi serta menyemak pergerakan perjalanan kenderaan mereka di lebuh raya secara online menerusi www.touchngo.com.my.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Mohd sofi on Aug 28, 2018 at 11:49 am

    Langkah2 yg agak terbaik. Betul bleh hilang ksesakan jem roti pda jln dsbbkan resit. Nk tips kn dulu tp xtwu dkat mna. Zman skrg dunia dhujung jari rugilah jika msih jem sdangkan aplikasi serba canggih bleh rekodkan smua tu. Napa prlu risau. Amat berkesan sy brani ckp agak kurang la sikit jem tu. Trbaik

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Muhamad zaini bin mat hassan on Oct 01, 2018 at 12:53 am

    Resit

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • SITI SURYATI SAKARJI on Jan 15, 2019 at 3:52 pm

    hope can print my tol plus resit

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 2
  • Zalina Ramly on Jun 24, 2019 at 12:44 pm

    Saya dri Tol Gambang dan keluar di Tol Karak nape saya kena bayar Rm 48..

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • Zalina Ramly on Jun 24, 2019 at 12:46 pm

    Saya dri Tol Gambang dan keluar di Tol Karak nape saya kena bayar Rm 48.. Saya takde bukti utk klim.. Cuma nak tau kenapa mahal sgt.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Abdul Halim on Dec 29, 2019 at 9:15 pm

    Yes,good

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required