Kerajaan akan memastikan penstrukturan semula tol beri situasi menang-menang kepada semua pihak

Kerajaan akan memastikan penstrukturan semula tol beri situasi menang-menang kepada semua pihak

Bukan mudah untuk menghapuskan tol di Malaysia dalam masa terdekat yang menjadi harapan seluruh rakyat Malaysia. Namun demikian, kerajaan mempunyai perancangan jangka masa panjang demi meringankan beban rakyat jelata. Oleh yang demikian, kerajaan akan memastikan penstrukturan semula tol memberi situasi menang-menang kepada kerajaan, syarikat konsesi dan pengguna dengan tidak membebankan pihak berkenaan.

Menurut Menteri Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof dalam persidangan Dewan Rakyat semalam, walaupun dasar penswastaan diteruskan sejak 1988, kerajaan kini telah banyak melaksanakan penambahbaikan terhadap terma-terma dalam perjanjian konsesi. Ini adalag bagi memastikan keperluan rakyat dipenuhi dan kepentingan kerajaan dipelihara, berbanding dengan terma-terma perjanjian di bawah legasi kepimpinan terdahulu, laporan Bernama.

“Adalah tidak berdaya maju untuk kita ambil alih keseluruhan tol, lebih baik kita tengok skim penstrukturan semula sekarang,” katanya.

Tambahnya lagi, dasar menggalakkan penyertaan pihak swasta masih diteruskan supaya dana kerajaan boleh disalurkan bagi keperluan lain yang lebih mendesak seperti pembinaan hospital, pendidikan dan kebajikan yang melibatkan rakyat secara keseluruhannya.

Sebaliknya, beliau berkata pengambilalihan atau pemansuhan tol lebuh raya perlu melihat kepada kemampuan kewangan kerajaan serta impak ekonomi, sosial dan kos sara hidup rakyat.

“Berdasarkan makmal Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU) pada tahun 2010, anggaran kos keseluruhan pengambilalihan semua lebuh raya adalah RM383.3 bilion di mana pecahan bagi kos mengambil alih syarikat konsesi lebuh raya sebanyak RM45.2 bilion dan kos pemansuhan kutipan tol sebanyak RM338.1 bilion. Adalah tidak realistik untuk dimansuhkan tol sekali gus sedangkan bajet pembangunan tahunan sekitar RM48 bilion setahun,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Tak cukup ke apa yang dah dapat selama ini! Masih nak buat sama sama menang konon. Dengarlah cakap PEMANDU tu, kalau dia kata 1000 billion pun kera jaan terima!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required