Program pemutihan untuk memperbaharui cukai jalan berkuatkuasa 24 Mac hingga akhir Jun ini – Liow

Program pemutihan untuk memperbaharui cukai jalan berkuatkuasa 24 Mac hingga akhir Jun ini  – Liow

Bagi pemilik motor dan kenderaan yang cukai jalannya telah tamat tempoh tidak lebih dari tiga tahun, jangan takut bakal disaman kerana kerajaan telah membenarkan perbaharui cukai jalan dan insurans kenderaan tersebut tanpa perlu melalui proses biasa, menerusi program pemutihan yang berkuatkuasa hari ini hingga akhir Jun.

Menurut Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai, program pemutihan yang pertama kalinya pernah dilaksanakan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), telah mendapatkan sokongan serta kerjasama dari syarikat-syarikat insurans.

“Saya menyeru supaya pemilik kenderaan terlibat mengambil peluang ini untuk memperbaharui semula cukai jalan dan insurans kenderaan mereka dalam tempoh tiga bulan ini. Program pemutihan ini menunjukkan keprihatinan kerajaan dalam membantu rakyat, khususnya mereka yang berada dalam golongan B40 (kumpulan berpendapatan isi rumah 40 peratus terendah),” katanya kepada pemberita hari ini.

Tambahnya lagi, pemilik motosikal dan kenderaan yang terlibat juga akan menikmati potongan bayaran insurans jika memperbaharuinya dalam tempoh itu. Di mana bagi motosikal 125cc, pemilik hanya perlu bayar RM80 berbanding antara RM100 hingga RM140 kadar biasa.

“Jika mengikut prosedur biasa, kenderaan yang telah luput cukai jalannya melebihi satu tahun perlu menjalankan pemeriksaan di Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer sebelum dinilai dan diluluskan permohonan untuk perbaharui cukai jalan,” sambungnya lagi.

Sementara itu, Ketua Pengarah JPJ Datuk Shaharuddin Khalid, menganggarkan terdapat hampir 28 juta kenderaan berdaftar di Malaysia. Bagaimanapun, pada tahun 2017, hanya 19 juta sahaja yang memperbaharui cukai jalan.

“Program pemutihan itu akan dilaksanakan di semua pejabat JPJ seluruh negara,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • munir on Mar 26, 2018 at 2:56 pm

    Dah telefon jpj seberang perai tapi depa kata tak dapat arahan lagi.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required