GALERI: Yamaha Motoroid di Bangkok Motor Show

GALERI: Yamaha Motoroid di Bangkok Motor Show

Semasa Bangkok International Motor Show 2018, wakil kami yang berada di sana sempat singgah ke kawasan pameran Yamaha, dan terus tertarik kepada sebuah motosikal konsep yang diletakkan di atas pentas. Ia adalah Motoroid T03, yang sebelum ini pernah ditampilkan di Tokyo Motor Show tahun lepas.

Motoroid T03 adalah sebuah motosikal konsep masa hadapan yang menggunakan teknologi Artificial Intelligence, dan dalam satu video promosinya, ia sudah pun boleh berfungsi. Motosikal ini boleh mengesan muka serta pergerakan, seterusnya memudahkan operasi oleh pengguna.

Satu lagi keistimewaan Motoroid adalah ia boleh mengimbangkan badannya secara sendiri. Apabila ia sudah mengesan pemiliknya berada berhampiran, dan arahan diberi untuk memanggilnya, Motoroid akan datang kepada pemilik secara sendiri dalam kelajuan rendah.

Selain itu, Yamaha juga menyatakan Motoroid mahu membawa pengalaman Kando kepada penggunanya. Kando dalam bahasa Jepun bermaksud satu gabungan rasa puas dan keterujaan tinggi yang dinikmati apabila mendapat sesuatu yang sangat berharga.

Secara keseluruhannya, Motoroid T03 mempunyai ukuran 2,060 mm panjang, 600 mm lebar dan 1,090 mm tinggi. Perincian teknikal motosikal ini tidak diberitahu secara mendalam, cuma dinyatakan ia menggunakan motor elektrik yang terletak di belakang dan bateri lithium ion. Berat keseluruhan pula adalah 213 kg.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required