Mazda 2 spesifikasi pertengahan kini di M’sia, RM76k

Mazda 2 spesifikasi pertengahan kini di M’sia, RM76k

Mazda Malaysia telah memperkenalkan varian spesifikasi pertengahan untuk Mazda 2 1.5 sedan dan hatchback, dan harga atas jalan bagi versi asas baharu ini bermula dari RM74,866 tanpa insurans, atau RM75,396 dengan pilihan warna Soul Red.

Tiada perubahan daripada segi mekanikal, masih mengekalkan enjin petrol 1.5L SkyActic (114 hp/148 Nm) dengan padanan kotak gear torque converter automatik enam-kelajuan.

Ia dipadankan dengan roda aloi dua-tona 16-inci, dan unit 15-inci – dibaluti tayar 185/65. Pada bahagian hadapannya, perumah lampu kabus mirip dengan model yang dipertingkatkan sebelum ini, tetapi dalam tona hitam pekat berbanding hitam berkilat pada varian spesifikasi penuh.

Selain itu, bilah gril hadapan juga tampil dengan warna hitam berkilat, berbanding sama dengan warna badan. Varian ini juga mengekalkan lampu utama dan lampu nyalaan siang LED, sementara di belakangnya pula, but kini boleh dibuka/ditutup dengan butang yang disediakan.

Di dalamnya, butang penghidup enjin dikekalkan, namun tidak disertakan dengan kemasukan tanpa kunci. Tempat duduk upholstery balutan fabrik kelabu menjadi pilihan. Elemen keselamatan turut dikekalkan, dengan dua beg udara di bahagian hadapan dan cagak Isofix di tempat duduk belakang.

Antara perubahan yang ketara pada spesifikasi ini termasuklah pendingin hawa manual, roda stereng poliuretana, dan pedal penukar gear, di samping suis mod Sport yang memberikan daya lebih dinamik untuk penukaran gear turut dikekalkan. Selain itu, panel papan pemuka dan konsol tengah balutan kulit telah digantikan dengan kekemasan plastik berpetak hitam berkilat.

Bagi sistem hiburan di dalam Mazda 2 spesifikasi pertengahan hanya menerima unit pemain audio CD, dengan empat pembesar suara berbanding enam dan unit LCD pada varian penuh. Ini bermakna tiada kamera undur ditampilkan, hanya ada pengesan parkir undur sahaja.

Selain itu sistem audio tidak disambungkan pada Bluetooth dan butang Commander Control, tetapi menerima ektra ruang untuk meletak barangan kecil. Turut dihadirkan dengan dua port USB dengan input kabel audio tambahan 3.5 mm.

Bukan itu sahaja, HUD juga tidak ditampilkan, manakala kluster instrumen disemak semula termasuk pusat binnacle kini menampilkan analogue speedometer pada ruang takometer (dan digital speedometer) yang kelihatan pada varian lebih tinggi. Bagi varian ini, takometer telah ditukarkan ke paparan yang lebih kecil di sebelah kiri.

Semua yang ditawarkan pada varian spesifikasi pertengahan ini adalah RM12,000 lebih jimat berbanding model tertinggi. Jadi, adakah ia berbaloi untuk dijadikan pilihan?

Anda boleh dapatkan perincian dan spesifikasi penuh mengenai Mazda 2 ini menerusi Carbase.my.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required