LRT Kuching dijangka beroperasi pada 2024 – kos RM10.7b, pembinaan akan bermula tahun hadapan

LRT Kuching dijangka beroperasi pada 2024 – kos RM10.7b, pembinaan akan bermula tahun hadapan

Bandar Kuching, Sarawak, yang kian maju pastinya memerlukan sistem pengangkutan yang diberi penambahbaikan. Justeru, projek Transit Aliran Ringan (LRT) dilihat satu alternatif terbaik bagi memberikan kemudahan untuk masyarakat setempat dan pelancong dari luar. Menelan kos sebanyak RM10.7 bilion, projek LRT Kuching ini dijangka bermula tahun depan dan perkhidmatan itu dijadualkan beroperasi menjelang 2024.

Menurut Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg, pembinaan akan bermula selepas kajian menyeluruh dijalankan berdasarkan senario trafik semasa, permintaan trafik dan koridor transit keutamaan, laporan Bernama.

Katanya lagi, perkhidmatan LRT sepanjang 155.2 kilometer itu merangkumi tiga laluan utama iaitu laluan Kota Samarahan ke Damai melalui Sungai Batu sepanjang kira-kira 62.4 kilometer yang menghubungkan 28 stesen.

LRT Kuching dijangka beroperasi pada 2024 – kos RM10.7b, pembinaan akan bermula tahun hadapan

“Laluan dua iaitu laluan Serian-Senari sepanjang kira-kira 82 kilometer dengan 26 stesen, bermula di Serian melalui Siburan dan berakhir di Senari. Laluan ini akan mempunyai stesen pertukaran dengan opsyen Kota Samarahan-Damai di Bulatan Simpang Tiga. Sementara itu, Laluan Tiga sepanjang 10.8 kilometer pula akan menghubungkan 13 stesen,” kata Ketua Menteri.

Kos pembinaan keseluruhan laluan Kota Samarahan-Damai termasuk ‘rolling stock’ dianggarkan RM4.5 bilion sementara laluan Serian-Senari ialah RM5.4 bilion, dan laluan ke sekitar pusat bandaraya pula ialah RM819 juta.

Abag Johari turut berkata, tren LRT itu akan menggunakan teknologi Bahan Bakar Hidrogen yang lebih menjimatkan kos dan mesra alam.

“Teknologi ini masih baharu kepada industri kereta api dan ia dijangka menjadi yang pertama seumpamanya dilaksanakan di rantau ini. Tren ini adalah mesra alam kerana ia menggunakan hidrogen dengan bahan produk hanya air dan wap,” kata beliau sambil menambah projek LRT itu akan mewujudkan peluang-peluang ekonomi dan membuka peluang perdagangan serta memudahkan akses kepada pasaran dan perkhidmatan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required