Litar di Jengka bakal siap, setiap negeri akan mempunyai litar perlumbaan selepas ini – Khairy

Litar di Jengka bakal siap, setiap negeri akan mempunyai litar perlumbaan selepas ini – Khairy

Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin menyatakan Kementerian Belia dan Sukan (KBS) akan memastikan semua negeri di negara ini memiliki sekurang-kurangnya sebuah litar perlumbaan bagi memperkasakan sukan permotoran dalam negara untuk tempoh lima hingga 10 tahun akan datang, lapor BH Online.

Beliau turut memberitahu bahawa sebuah litar baharu akan dibina di Jengka dalam tempoh terdekat dengan jarak sepanjang 2.24 kilometer dan memiliki kapasiti 2,000 penonton. Menerusi litar tersebut, ia diharapkan dapat merancakkan industri sukan pemotoran negara kelak.

“Dengan adanya litar lumba di Tangkak dan di Jengka nanti, kita akan dapat melihat dengan lebih banyak lagi litar perlumbaan khususnya Cub Prix Malaysia.

“Hari ini kita ada litar Pasir Gudang yang sedang dinaik taraf. Kita ada litar Gong Badak di Terengganu, ada litar Speedway Elite, ada litar Air Keroh, litar UNIMAP (Universiti Malaysia Perlis), litar Sepang dan tak lama nanti akan ada litar di Sungai Petani dan di Pahang,” katanya pada majlis perasmian Tangkak Racing Track dan Kejuaraan Cub Prix Malaysia 25 tahun di Litar Lumba Tangkak di Gersik semalam.

Litar di Jengka bakal siap, setiap negeri akan mempunyai litar perlumbaan selepas ini – Khairy

Litar Lumba Tangkak yang bernilai RM14.4 juta dengan jarak perlumbaan sejauh 1.2 kilometer berkenaan adalah litar pertama dibina oleh KBS. “Negeri mana yang belum ada litar (perlumbaan) lagi, datang jumpa saya. Kita akan bina litar untuk anak muda Malaysia,” tegas Khairy lagi.

Beliau turut menyatakan, KBS meraikan sambutan ke-25 Cub Prix Malaysia tahun ini kerana ia menjadi tempat melahirkan jaguh sukan permotoran di Malaysia.

“Cub Prix Malaysia inilah yang melahirkan sebahagian besar juara kita. Di sini juga kita mencungkil bakat muda dan di sini juga kita mengasuh bakat baharu yang akan menjulang dan mengharumkan nama negara pada masa akan datang.

“Saya percaya dan yakin anak muda yang terbabit dalam Cub Prix Malaysia satu hari nanti akan mengambil alih tempat jaguh seperti Hafiz Syahrin Abdullah dan MotoGP selain nama-nama besar seperti Shahrol Yuzi Ahmad Zaini, Zulfahmi Khairuddin dan Khairul Idham Pawi,” katanya.

Litar di Jengka bakal siap, setiap negeri akan mempunyai litar perlumbaan selepas ini – Khairy

Menteri tersebut turut berharap agar semua jaguh negara berkenaan akan menjadi contoh kepada anak-anak muda yang ingin menjadi perlumba sukan permotoran ini dan bukannya beraksi di jalanan, dan sebab itulah beliau mahu memastikan selagi ada keinginan berlumba dari golongan ini, tidak ada alasan lagi untuk tidak ada litar perlumbaan.

“Saya tak nak dengar alasan tak ada tempat untuk berlumba. Itu saya akan pastikan segala perancangan dapat kita laksanakan untuk ada sekurang-kurangnya satu litar perlumbaan di setiap negeri.

“Kita berharap Malaysia juga akan dikenali sebagai hab sukan permotoran di Asia Tenggara suatu hari nanti dan juga di peringkat Asia,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required