Lebuhraya Pan Borneo di Sarawak siap lebih awal

Lebuhraya Pan Borneo di Sarawak siap lebih awal

Pembinaan Lebuhraya Pan Borneo bagi sektor di Sarawak, yang melibatkan jarak 1,089 km, dijangka siap lebih awal daripada jadual. Bernama melaporkan, pembinaan yang dijangka siap pada 2021 itu kini berada pada kadar dua peratus lebih cepat bagi pembinaannya.

Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin di dalam sidang Dewan Rakyat semalam berkata, peratusan yang telah disiapkan pada bulan lalu bagi projek berkenaan ialah sebanyak 14.76% berbanding peratusan yang perlu dicapai mengikut jadual asal iaitu 12.78%.

Beliau menjelaskan, projek pembinaan mega yang dari Telok Melano, Sematan ke Miri itu melibatkan 11 pakej pembinaan dan telah diselesaikan secara berperingkat sejak September 2016.

“Kerja-kerja masih dijalankan bagi semua pakej berkenaan dan dijangka siap sepenuhnya pada Jun 2021,” jelas beliau ketika menjawab pertanyaan dari Chong Chieng Jen (DAP-Bandar Kuching) di Dewan Rakyat sesi semalam.

Rosnah turut menambah, nilai kos bagi setiap pakej yang terlibat adalah antara RM580 juta hingga RM2.11 bilion.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required