Sistem VEP di pintu masuk sempadan Malaysia-Singapura bakal bermula pada penghujung April ini

Sistem VEP di pintu masuk sempadan Malaysia-Singapura bakal bermula pada penghujung April ini

Implementasi caj Permit Masuk Kenderaan (VEP) kepada semua kenderaan berdaftar di negara asing yang memasuki Malaysia melalui Tambak Johor dan Lebuh raya Linkedua dijangka bermula hujung bulan ini, menurut Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Abdul Aziz Kaprawi dalam laporan Bernama.

Menteri berkenaan menjelaskan lagi bahawa sistem VEP berkenaan kini sedang menjalani ujian bersama ‘Touch ‘n Go e-Wallet’ bagi tujuan pembayaran caj jalan raya (RC) tanpa tunai. Perlaksanaan sistem tersebut juga akan melibatkan kerja-kerja pengubahsuaian, pemasangan infrastruktur dan pembangunan sistem integrasi melibatkan (JPJ) Jabatan Pengangkutan Jalan, PDRM (Polis Diraja Malaysia) dan Kastam (Jabatan Kastam Diraja Malaysia).

“Selain itu penyelasaran prosedur dengan agensi-agensi yang berada di pintu sempadan juga perlu dimuktamadkan sebelum pelaksanaan VEP,” kata Abdul Aziz ketika menjawab soalan Anuar Abdul Manap (BN-Sekijang) dalam sesi soal jawab di Dewan Rakyat.

Sistem VEP di pintu masuk sempadan Malaysia-Singapura bakal bermula pada penghujung April ini

AppleMark

Menurutnya lagi tag VEP berkenaan yang menggunakan teknologi pengecaman frekuensi radio (RFID) dan diintegrasikan dengan sistem pembayaran tanpa menggunakan wang tunai yang dibangunkan ‘Touch ‘n Go’, akan turut dilaksanakan di laluan Malaysia-Thailand tahun ini.

Sebagai tambahan, Abdul Aziz berkata kementerian bercadang untuk melaksanakan teknologi RFID yang boleh mengesan kenderaan klon dan mengenal pasti saman tertunggak kepada kenderaan tempatan pada awal tahun depan. Kerajaan juga kini sedang berbincang dengan pihak Touch ‘n Go untuk memberi tag RFID secara percuma kepada rakyat.

Abdul Aziz turut menyatakan, sehingga kini kira-kira 450,000 kenderaan dari Singapura melalui kedua-dua laluan itu setiap bulan dengan melibatkan kutipan RC sebanyak RM150 juta.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Otak Ayam on Apr 06, 2018 at 5:05 pm

    Only you are the easily confused type. Nobody want Lotus? Funny, why Geely paid 51 million pound sterling for 51% of Lotus shares? Geely too much money is it?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required