PEDA gesa kerajaan jalankan polisi Jangka Hayat Kenderaan untuk naikkan jumlah jualan kereta baharu

PEDA gesa kerajaan jalankan polisi Jangka Hayat Kenderaan untuk naikkan jumlah jualan kereta baharu

Persatuan Pengedar Proton Edar Malaysia (PEDA) telah menggesa kerajaan untuk melupuskan kereta lama untuk meningkatkan jualan dan pertumbuhan sektor automotif, lapor The Malaysian Reserve.

Menurut berita tersebut, PEDA mahu kerajaan meneruskan polisi Jangka Hayat kenderaan yang diketengahkan pada 2009 dahulu. Ketika dicadangkan, polisi berkenaan memerlukan pemilik kenderaan yang berusia lebih dari 15-tahun atau lebih untuk dibawa ke pemeriksaan mandatori bagi membolehkan cukai jalan dihidupkan semula.

Sekiranya kenderaan tersebut gagal ujian, ia perlu diperbaiki sehingga mematuhi kesemua kriteria, atau dilupuskan terus seperti yang dibuat di Singapura. Polisi ini sepatutnya telah dijalankan pada tahun 2014, namun atas rungutan orang ramai, menteri MITI Datuk Seri Mustapa Mohamed mennyatakan bahawa “rakyat masih belum bersedia” untuk polisi sedemikian.

Isu ini sekali lagi ‘berbunyi’ pada 2015 apabila Institut Automotif Malaysia (MAI) mencadangkan agar polisi tersebut ditukar kepada skim yang menawarkan wang tunai untuk kenderaan lama. Skim yang dicadangkan ini membolehkan pemilik mendapat rebat tunai RM5,000 apabila mereka mahu menukar kereta lama ke kereta baharu (tidak kira apa-apa jenama) dari mana-mana pengilang OEM. Untuk rekod, Proton sendiri telah menjalankan skim sedemikian pada tahun 2007 menerusi Program Proton Xchange.

Sistem yang dicadangkan ini nampak seperti akan dijalankan, namun tarikh implementasinya masih lagi belum diumumkan. Tahun lalu, menteri pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata polisi ini penting kerana makin berusia sesebuah kenderaan itu, makin banyak masalah yang akan timbul. Beliau turut menyatakan bahawa kajian terhadap polisi tersebut kini dalam peringkat akhir.

“Setakat ini, kira-kira sejumlah 28 juta kenderaan telah didaftarkan, tetapi banyak daripadanya tidak lagi selamat untuk dipandu,” kata penasihat PEDA Datuk Armin Baniaz Pahamin. Beliau turut menambah bahawa skim pelupusan kenderaan ini telahpun diamalkan di negara membangun seperti Singapura, dan ia merupakan faktor untuk memacu jualan kereta baharu. “Kerajaan mesti perlu untuk membawa isu ini ke rebiu Dasar Automotif Nasional (DAN) seterusnya kerana pasaran kini sudah matang,” katanya.

Walaupun skim ini diamalkan dinegara membangun sebagai contoh yang diberikan penasihat PEDA tadi iaitu Singapura, pasaran, situasi dan kemampuan antara republik berkenaan dengan negara kita tentunya berbeza. Apa pula pendapat anda? Kongsikannya pada ruang komen di bawah, atau pada laman facebook kami.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Kanda Satria on Apr 13, 2018 at 4:52 pm

    Assalamualaikum W.B.T dan salam sejahtera.

    bagi pendapat saya, polisi ini boleh dilaksanakan sekiranya harga kereta di Negara kita diturunkan.

    Like or Dislike: Thumb up 10 Thumb down 0
  • gov tax untuk kereta baru lupus kan dulu baru sebok nk lupus kereta lama.. harga kereta kalah kn harga rumah cmne nk beli kereta baru.. nk tebal poket sndiri je watpe.. rakyat x mampu nk beli kete mahal2.. sbb tu pakai kereta lama.. akai ada akai?

    Like or Dislike: Thumb up 5 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required