Sistem BRT pilihan terbaik untuk kurangkan kesesakan di Kota Kinabalu – Menteri JPM

Sistem BRT pilihan terbaik untuk kurangkan kesesakan di Kota Kinabalu – Menteri JPM

Jika anda berada atau pernah ke Kota Kinabalu, Sabah, masalah kesesakan lalu lintas di kawasan berkenaan memang agak meruncing khususnya waktu puncak. Justeru, masyarakat di sana memerlukan perhatian daripada kerajaan negeri dan kerajaan pusat untuk mengatasi masalah ini.

Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan, sistem Bas Rapid Transit (BRT) dipercayai sebagai pilihan terbaik pada masa ini untuk mengurangkan kesesakan trafik di Kota Kinabalu, laporan Bernama.

Katanya, meskipun penambahbaikan jaringan sistem bas mini turut penting namun, selepas menjalankan pelbagai kajian di bawah Unit Perancangan Ekonomi dan agensi-agensi berkaitan, BRT didapati pilihan terbaik untuk mengurangkan kesesakan trafik.

“Sistem bas mini bukan sahaja menyelesaikan kebolehgantungan, ketepatan waktu atau keselesaan kepada pengguna malah menyelesaikan masalah kesesakan selain memastikan bas-bas itu tidak terperangkap di tengah-tengah kesesakan trafik,”katanya semasa mengulas kenyataan Naib Presiden Parti Warisan Sabah (Warisan) Junz Wong kononnya parti itu berupaya menawarkan penyelesaikan kepada masalah kesesakan trafik di kawasan Kota Kinabalu dan Sepanggar melalui penambahbaikan sistem bas mini.

Tambahnya lagi, “Memang benar rakyat Sabah perlu ‘melabur’ dalam bentuk tambang yang lebih tinggi untuk mereka menikmati sistem pengangkutan awam yang lebih baik, tapi yakinlah bahawa kerajaan akan memastikan tambang BRT dalam kemampuan rakyat Sabah.”

Selain BRT, kerajaan juga meluluskan perluasan jalan raya antara simpang Indah Permai ke Yayasan Sabah dan terus ke Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah bagi mengurangkan kesesakan trafik sepanjang jalan berkenaan.

Harap dengan adanya alternatif ini dapat mengurangkan masalah kesesalan lalu lintas di Kota Kinabalu dan kawasan sekitarnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required