PERCAMAS naungan penunda kereta – pastikan pengguna tidak ditindas termasuk elak caj tak relevan

PERCAMAS naungan penunda kereta – pastikan pengguna tidak ditindas termasuk elak caj tak relevan

Pertubuhan Kebajikan Callman SeMalaysia (PERCAMAS) menasihati orang ramai agar berwaspada dengan kewujudan individu menyamar sebagai penunda kereta yang mengenakan caj melebihi harga sepatutnya kerana ingin memperdayakan pengguna dan mengaut keuntungan mudah. Tanpa berdaftar dengan mana-mana persatuan berkaitan, mereka dikesan bergerak secara bebas, tidak mempunyai prosedur operasi standard dan meletakkan harga yang tinggi berbanding kadar biasa dikenakan kepada orang ramai.

Menurut orang kuat PERCAMAS, Ramlan Ramli, walau pun pertubuhan ini baru dilancarkan pada 18 April lalu namun sebenarnya ia telah diwujudkan sejak Disember 2017. Sejak itu, pihaknya menerima banyak aduan mengenai salah laku penunda kereta seperti mengenakan caj tinggi, bertindak kasar serta menipu pengguna, laporan Harian Metro.

“Semakan mendapati ramai penunda kereta yang tidak berdaftar menyebabkan mereka tidak ada garis panduan di dalam perkhidmatan dan gemar mengambil tindakan sendiri yang akan memberi masalah kepada pengguna. Justeru, PERCAMAS memberi fokus untuk memberikan khidmat terbaik kepada pengguna dan pada masa sama menjaga kebajikan penunda kereta yang berdaftar,” ujarnya.

Katanya lagi, ini merupakan satu tanggungjawab yang besar kerana sejak lebih 35 tahun yang lalu, tiada pihak tampil untuk menjadi penaung kepada penunda kereta menyebabkan mereka tiada tempat mengadu terutama apabila membabitkan masalah dalam pekerjaan.

“Kita juga kumpulkan maklumat mengenai penunda kereta dan akan berikan sijil penghargaan kepada mereka kerana jasa dan kebajikan yang dilakukan. Ini sebagai nilai tambah kepada perkhidmatan yang selama ini hanya dilakukan di jalanan,” sambungnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required