Geely Concept Icon muncul di Beijing Motor Show

Geely Concept Icon muncul di Beijing Motor Show

Ketika berlangsungnya Beijing Motor Show yang bermula hari ini, Geely telah mendedahkan model konsep terbaharunya digelar Concept Icon. Model ini dihasilkan di studio rekaan Geely di Shanghai, dan diketuai oleh Guy Burgoyne iaitu naib presiden Geely Design China. Model ini didakwa menampilkan dua tema rekaan serentak iaitu “teknologi tinggi” dan “memberi inspirasi”.

“Apa itu ikon? Pada sesetengah orang ikon mewakili generasi mereka dan memegang semangat era berkenaan. Hari ini, dalam abad ke-21, terma ikon telah ditafsirkan dalam makna yang baharu. Ia di mana aplikasi bermula dalam perjalanan digital. Kami ambil semua maksud ini dan menerapkannya dalam solusi mobiliti kami,” jelas Burgoyne.

Model konsep ini tampil dengan bentuk badan SUV, namun berbanding model-model crossover dalam pasaran, Geely menghasilkan Icon dengan bentuk yang agak berkotak. Bagi memadankan rekaan ini seperti gajet-gajet elketronik yang minimalis pada era sekarang, rekaan serta permukaan panel luaran kereta ini turut direka sangat ringkas.

Rekaan ala-digital diserlahkan pada lampu hadapan dan belakang serta pada bahagian-bahagian lain seperti pada bumbung kaca kereta ini. Ia masih menampilkan gril cosmos signatur Geely, namun direka dengan lebih berkotak [turut menempatkan skrin untuk memaparkan mesej dan imej], seiring dengan pengayaan keseluruhan model konsep tersebut.

Pintu model ini direka seakan model konsep MPV Geely yang muncul di Shanghai tahun lalu – menampilkan bukaan bertentangan antara hadapan dan belakang, tanpa tiang pada bahagian tengah. Rekaan dalaman juga dihasilkan secara minimalis namun sarat dengan pelbagai teknologi.

Skrin infotaimen utama bersaiz besar diletakkan pada bahagian tengah dan turut berfungsi untuk membuat pelbagai tetapan pada kereta ini, manakala penumpang belakang pula menerima skrin berasingan untuk sistem infotaimen mereka.

“Bahagian dalaman yang ringkas ini turut memberikan kami ruang storan yang lebih besar, yang membuktikan ia berguna kepada pengguna hari ini untuk membawa pelbagai peranti untuk kegunaan harian. Konsol terapung Energy Hub yang telah diperkenalkan pada Geely Bo Rui GE juga ditampilkan di sini, membolehkan pengguna mengecas peranti mereka tanpa sebarang wayar serta bertukar informasi menerusi skrin di dalam kereta,” jelas Burgoyne lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required