Teksi EV bakal beroperasi di KL menjelang 2020

Teksi EV bakal beroperasi di KL menjelang 2020

Kenderaan elektrik (EV) kian mendapat tempat bukan sahaja di peringkat global, malah juga di Malaysia. Makin banyak syarikat pengeluar kenderaan berkeyakinan memasarkan EV di negara ini termasuk dari jenama premium mewah seperti Mercedes-Benz dan BMW.

Melihat akan trend ini, Big Blue Taxi Facilities (Big Blue) dengan kerjasama Fieldman EV Sdn Bhd mengambil inisiatif melakukan kelainan dalam sektor perkhidmatan pengangkutan di sini iaitu bakal memperkenalkan perkhidmatan teksi EV di sekitar Kuala Lumpur.

Menurut Pengasas dan Penasihat Perkhidmatan Big Blue Datuk Shamsubahrin Ismail,sebanyak 20,000 unit teksi elektrik akan disampaikan kepada pemandu teksi berdaftar di bawah Big Blue selewat-lewatnya pada tahun 2020, laporan Bernama.

Katanya lagi, dua orang pakar mengenai enjin dari China dibawa ke Malaysia untuk mengkaji tentang keperluan EV yang bakal digunakan serta akan disuaipadankan dengan keadaan jalan, persekitaran dan suhu di negara ini. Difahamkan, EV terbabit akan dijanakan oleh motor elektrik bagi memberikannya kuasa sebanyak 80 hp dan boleh dipacu sehingga 400 km bagi pengecasan tunggal, dengan kelajuan maksimum 140 km/j.

Teksi EV bakal beroperasi di KL menjelang 2020

1,000 contoh pertama bagi teksi EV ini adalah unit CBU, dan penghantaran pertama dijangka bermula pada 2019, dan semua unit direncanakan akan selesai dihantar sebelum 2020 berakhir.

“Keistimewaan teksi elektrik ini, ia mempunyai ciri unik seperti teksi ikonik di London (teksi hitam) yang sekaligus dapat mencipta kemodenan kepada perkhidmatan teksi,” katanya sambil menambah pelaburan sebanyak RM200 juta diperuntukkan untuk menjayakan projek itu selain menggunakan geran kerajaan untuk pemandu teksi yang berdaftar di bawah Big Blue.

Menurutnya lagi, Big Blue mahu memperkenalkan teksi elektrik ini selepas mengambil kira harga minyak pada waktu ini yang semakin tinggi serta penggunaan NGV pula yang sering mengalami pelbagai masalah yang menyukarkan pemandu teksi.

Pada tahun lalu, negara jiran kita, Singapura, telah memperkenalkan 100 teksi elektrik dengan menggunakan model jenama BYD dari China. Manakala di Thailand juga, kerajaan negara tersebut turut merancang untuk melaksanakan teksi elektrik dengan model BYDe6 di kota metropolitan Bangkok. BYD e6 lima-tempat duduk boleh dipacu sehingga 400 km bagi setiap pengecasan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required