Kerajaan tangguh sementara kenaikan harga minyak

Kerajaan tangguh sementara kenaikan harga minyak

Walau pun harga minyak global berada pada trend menaik sejak kebelakangan ini, namun kerajaan Malaysia membuat keputusan untuk menangguhkan sementara kenaikan harga bahan api berkenaan di pasaran tempatan. Selama enam minggu berturur-turut harga runcit minyak tempatan dikekalkan kepada RM2.20 bagi RON95, RM2.47 untuk RON97, dan RM2.18 Diesel.

Menurut Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Johari Abdul Ghani, keputusan itu dibuat oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak selepas mengambil kira tekanan yang akan dihadapi rakyat, terutama bebanan golongan bawahan.

“Oleh kerana kerajaan masih tidak ada lagi formula untuk menyelesaikan perkara ini (pengukuhan harga minyak dunia) maka Perdana Menteri meminta kita tangguhkan sementara peningkatan harga minyak ini. Jadi saya mahu beritahu kepada orang ramai keputusan ini diambil Perdana Menteri untuk manfaat rakyat,” ujarnya seperti mana yang dilaporkan oleh Berita Harian.

Beliau turut mengulas tentang tindakan segelintir pihak memviralkan tanda harga minyak yang dikekalkan di pasaran tempatan dengan mengaitkannya kepada kawalan kerajaan ke atas bahan api itu.

“Jadi tak perlu merungut, takkan benda baik yang orang bagi kita merungut, cukup jangan politikkan benda seperti ini untuk kebaikan rakyat,” katanya sambil menegaskan keputusan itu diambil untuk kebaikan rakyat justeru ia tidak wajar dipolitikkan oleh mana-mana pihak berkepentingan.
.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Anak Sarawak on Apr 30, 2018 at 3:21 pm

    GOVERNMENT??? WHICH ONE..??? Last time I remembered, there isn’t any after the parliament was dissolved….Or am I just paranoid about the whole thing….

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required