NAP 2018 dijangka diperkenalkan pada Q3 tahun ini – fokus pada mobiliti, AI dan kenderaan generasi baharu

NAP 2018 dijangka diperkenalkan pada Q3 tahun ini – fokus pada mobiliti, AI dan kenderaan generasi baharu

Dasar Automotif Nasional (NAP) 2018 dijangka akan diperkenalkan pada suku ketiga (Q3) tahun ini, menurut Institut Automotif Malaysia (MAI). CEO MAI Datuk Madani Sahari berkata, dasar yang diperkemaskinikan itu akan menyelaraskan industri automotif tempatan dengan mobiliti terhubung, laporan Bernama.

Beliau berkata, dengan kerjasama kementerian perdagangan antarabangsa dan industri (MITI), sedang menilai semula polisi yang pernah diperkenalkan pada 2014. Kemas kini tersebut merangkumi empat tonggak utama iaitu kenderaan generasi baharu, mobiliti terhubung, Revolusi Industri 4.0 (Industri 4.0) dan kepintaran buatan (AI).

“Kami juga berbincang dengan semua pengeluar peralatan tulen (OEM) di dalam sektor automotif untuk mengetahui bilakah mereka akan bersedia untuk menghasilkan kenderaan yang berkaitan. Kami juga bertanya apakah keperluan untuk menyelaras perancangan mereka (bagi penghasilan berkenaan,” ujarnya memberitahu pemberita semalam selepas pelancaran Malaysia Autoshow 2018.

Mobiliti terhubung bermaksud sebarang jenis pengangkutan, perkhidmatan serta infrastruktur yang beroperasi melalui capaian internet.

NAP 2018 dijangka diperkenalkan pada Q3 tahun ini – fokus pada mobiliti, AI dan kenderaan generasi baharu

Madani berkata NAP 2018 yang akan dilaksanakan sehingga 2030, akan memfokuskan penyelarasan dalam industri automotif tempatan dengan mobiliti dan akan meletakkan langkah-langkah bagi membantu OEM mencapainya. Tambahnya lagi, tahun kritikal mungkin berlaku antara 2020 dan 2022.

“Pengeluar kereta tidak boleh hanya memikir untuk menghasilkan kereta sahaja. Mereka perlu menghasilkan kereta dengan tahap ketersambungan, kepintaran dan keupayaan berkomunikasi tertentu,” jelasnya.

Madani berkata paling penting untuk semua orang memahami teknologi, bukan setakat untuk yang berada dalam industri yang relevan tetapi juga umum. “Di bawah NAP 2018, kami akan mengeluarkan garis panduan untuk pengeluar kereta, dan juga kementerian serta agensi terbabit. Garis panduan ini dilaksanakan bagi memastikan kita semua bersedia merentasi ekosistem, termasuk bagi masyarakat bersedia menerima mobiliti ini,” ujarnya lagi.

NAP 2018 dijangka diperkenalkan pada Q3 tahun ini – fokus pada mobiliti, AI dan kenderaan generasi baharu

Industri mobiliti ini dijangka mampu menghasilkan lebih sejuta peluang pekerjaan dalam tempoh lima tahun. Madani berkata sasaran tersebut berdasarkan kajian awal yang dilakukan terhadap ekosistem industri, di mana ia dilihat semakin berkembang.

“Mobiliti terhubung disasarkan melalui peralihan daripada sebuah produk kepada sebuah perkhidmatan dalam jangka panjang sekali gus membuka peluang perniagaan dan pekerjaan bagi golongan yang mengambil peluang ini,” ujarnya.

Tambahnya lagi pengeluar kereta nasional Proton dijangka akan berada di barisan hadapan mobiliti terhubung ini melaluin perkongsian dengan Geely, yang membolehkan ia mempunyai akses terhadap teknologi yang diperlukan untuk menyokong visi yang digariskan oleh NAP itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required