Kajian Google dedah rakyat Malaysia buat kajian dalam talian sepanjang proses membeli kenderaan

Kajian Google dedah rakyat Malaysia buat kajian dalam talian sepanjang proses membeli kenderaan

Google Malaysia telah mengeluarkan keputusan kajian berhubung tabiat tapikal pengguna di Malaysia dalam proses pembelian kenderaan. Kajian yang dilakukan oleh syarikat kaji selidik pasaran Kantar TNS, mendedahkan bagaimana pengguna di negara ini dalam membuat keputusan bagi membeli kenderaan.

Kajian tersebut memfokuskan empat peringkat utama dalam membeli kenderaan baharu, iaitu pertimbangan pembelian, penyelidikan awal, aspek penyelidikan dan titik jualan. Responden adalah dari seluruh negara dan mereka yang membeli kereta baharu.

Penyelidikan disenaraikan sebagai peringkat proses yang paling penting, dengan 34% pengguna mengatakan mereka memilih untuk membeli tanpa memiliki pengetahuan tentang produk yang dipilih (45% agak dimaklumkan, 21% sangat dimaklumkan). Memandangkan kenderaan adalah pembelian yang rumit dan membabitkan pelaburan yang besar, maka pengguna sangat bergantung pada penyelidikan untuk membantu mereka membuat keputusan.

Kajian Google dedah rakyat Malaysia buat kajian dalam talian sepanjang proses membeli kenderaan

Menurut kajian terbabit, pembeli Malaysia cukup mengambil masa sebelum membuat keputusan, di mana 96% daripada mereka akan melakukan kajian dalam talian lebih kurang dua bulan (atau 60.7 hari).

Sementara bagi mereka yang setia pada jenama, lapan daripada 10 biasanya akan kembali memilih jenama yang sama, dengan jumlah purata jenama yang dipertimbangkan sebelum membuat pembelian sekitar 2.7. Google berkata, ia mendorong banyak ruang kepada jenama dan model baharu untuk dipertimbangkan dalam tempoh tersebut.

Menariknya, sekitar 37% responden berkata mereka tidak kisah tentang perkara ini, sebaliknya 74% pula berkata mereka terbuka untuk mempertimbangkan jenama baharu.

Kajian Google dedah rakyat Malaysia buat kajian dalam talian sepanjang proses membeli kenderaan

Carian dalam talian mewakili sumber maklumat berpengaruh, dengan 93% mengatakan apa yang mereka cari amat mempengaruhi keputusan pembelian mereka. ‘Ulasan pengguna’ mendahului senarai carian, diikuti oleh ‘harga terbaik’, ‘ulasan profesional’, ‘perbandingan harga’, ‘prestasi kualiti’ dan ‘tawaran.’

Hasil kajian menambah bahawa video dalam talian adalah medium yang sangat berkesan semasa peringkat penyelidikan lanjutan. Sebanyak 87% pembeli mengikuti kajian awal mereka dengan menonton video ulasan dan testimoni dan berkata ia mempengaruhi pilihan model kereta terakhir mereka.

Lebih penting, kedua-dua medium pencarian tersebut memang cukup mempengaruhi keputusan. Satu daripada empat pembeli akan terus ke bilik pameran selepas melakukan pencarian dalam talian dan 37% (atau kira-kira empat daripada 10) pengguna akan berkunjung ke bilik pameran selepas menonton video dalam talian, dan satu daripada empat pula akan memutuskan untuk membeli kereta terus selepas menonton video dalam talian mengenai jenama tersebut.

Ia turut menambah, kajian menerusi dalam talian adalah antara penyebab pengguna terus ke pusat pengedaran.

Menariknya, kajian tersebut turut menyebut tiga daripada 10 rakyat Malaysia mengharapkan agar lebih banyak memandu dalam tempoh tiga tahun akan datang kerana konsep ‘ride-sharing’ biasa dipraktikkan dan sistem pengangkutan awam di Malaysia juga telah dipertingkatkan. Di bandar khususnya, lebih ramai pengguna memilih untuk menggunakan pengangkutan awam selaras dengan unjuran pelan induk pengangkutan awam darat negara yang mensasarkan peningkatan sebanyak 40% menjelang tahun 2030.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required