GST-Sifar: Model Proton jimat sehingga RM4.3k – dengan promosi, Suprima S murah hingga RM15k

GST-Sifar: Model Proton jimat sehingga RM4.3k – dengan promosi, Suprima S murah hingga RM15k

Proton telah mengeluarkan senarai harga terkini barisan kenderaan keluarannya pada kadar GST 0%, seperti yang dikuatkuasakan bermula 1 Jun nanti. Semua harga ini – atas jalan tanpa insurans – akan kekal sehingga pengumuman lanjut dari kerajaan berkaitan pelaksanaan semula SST. Bagi model Proton, menjimatan yang terlibat adalah dari RM1,939 bagi Saga 1.3 Standard hinggalah RM4,384 bagi Suprima S.

Bagaimanapun, seperti dinyatakan sebelum ini, mungkin terdapat variasi bagu peratusan pengurangan yang terlibat, yang secara umumnya berada di bawah 6% tepat. Ini kerana, GST 6% hanya dikenakan kepada harga jualan kenderaan (dalam kes kenderaan CBU, yuran pemeriksaan Puspakom), hal berkaitan pendaftaran yang tidak dikenakan GST seperti cukai jalan, yuran pendaftaran dan yuran pemilikan turut ditambah.

Dalam kes Proton, harga jualan semasa ialah harga atas jalan termasuk 6% GST, tetapi tidak termasuk harga untuk insurans. Namun, harga yang dinyatakan di sini ialah harga jualan bersih (net selling price) tidak termasuk dengan kos atas jalan yang lain serta aksesori. Penjimatan keseluruhan pula termasuk kadar faedah dari promosi 0%. Perlu juga dinyatakan bahawa terdapat sedikit ralat pada jadual harga yang dinyatakan – harga jualan baru (NSP) bagi Suprima S Premium Solid ialah RM70,545.57.

GST-Sifar: Model Proton jimat sehingga RM4.3k – dengan promosi, Suprima S murah hingga RM15k

Proton pertama kali memberi maklum balas terhadap situasi ini dengan menawarkan baucar servis pada nilai yang setara dengan perbezaan harga yang terlibat, bagi pelanggan yang membeli kenderaan mereka dari 16-31 Mei. Sehari berikutnya, syarikat ini turut menawarkan rebat tunai. Maksudnya, jika ada pelanggan yang berhasrat untuk membeli kenderaan Proton dalam situasi ini, mereka tidak perlu menunggu sehingga 1 Jun untuk menikmati kelebihan berkenaan.

Sebagai tambahan kepada penjimatan akibat GST 0%, Proton turut menganjurkan promosi “Kosong-Kosong” sempena Hari Raya. Kempen berkenaan antara lain menawarkan kadar faedah 0% bagi tahun pertama pembiayaan model-model terpilih dengan Hong Leong Bank (Iriz Executive dan Premium, serta semua varian Ertiga dan Exora).

Turut ditawarkan ialah ansuran bulanan percuma bagi tempoh tiga bulan dengan Proton Commerce (bagi Persona dan Saga) dan potongan harga sehingga RM15,172 bagi Suprima S tahun 2017. Jika ditambah dengan penjimatan GST 0% bagi model Suprima S ini, pengurangan harga keseluruhannya mencecah 23% dari harga sebelum ini. Perician lanjut adalah seperti jadual di atas.

Selain itu, Proton turut menawarkan potongan harga 6% bagi khidmat lepas jualannya (buruh dan alat ganti servis berjadual sahaja) sepanjang bulan Mei ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Ahmoi on Jun 15, 2018 at 10:54 pm

    Kalau duit byk sgt beli la proton.. klu nak keta thn lama & jimat beli la perodua

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 1
 

Add a comment

required

required