Siri video #SafetyStartsWithYou BMW gunakan kanak-kanak beri peringatan tentang pemanduan selamat

Sebagai sebahagian daripada program tahunan BMW Safety 360º, BMW Group Malaysia telah menyiarkan satu siri video #SafetyStartsWithYou, yang dihasilkan oleh pengarah filem pendek yang terpilih sebagai finalis BMW Shorties iaitu Mallory Lee.

Siri video ini menampilkan kanak-kanak berusia antara empat hingga sembilan tahun, dan memberikan peringatan kepada orang dewasa tentang keselamatan atas jalan raya, dengan memberi tumpuan kepada topik termasuk tali pinggang keledar, tempat duduk kanak-kanak, lampu penunjuk arah, mematuhi lampu isyarat dan had kelajuan, serta jangan menggunakan telefon waktu memandu.

“Keselamatan jalan raya dan tanggungjawab atas jalan sepatutnya didekati secara menyeluruh, melalui teknologi, tingkah laku dan tindakan. Sementara kami sebagai pengeluar kendeaan premium sentiasa mereka dan memperkenalkan teknologi keselamatan baru untuk semua pengguna jalan raya, kami juga perlu mengingatkan bahawa keselamatan bermula dari anda sendiri,” kata pengarah urusan dan ketua pegawai eksekutif BMW Group Malaysia, Harald Hoelzl.

“Melalui siri video ini, kami berharap ibu bapa dan orang dewasa secara amnya dapat melihat, jika anak-anak kita boleh faham peraturan asas jalan raya, tanda jalan serta tingkah laku pemanduan selamat, kita sebagai orang dewasa juga sepatutnya menunjukkan tauladan melalui tindakan yang sepatutnya,” tambah beliau.

Menurut statistik, pada tahun 2016, 7,152 orang terbunuh dalam kemalangan jalan raya di Malaysia, dan 80.6% daripadanya disebabkan oleh kesilapan manusia. Menurut menteri pengangkutan, Anthony Loke, pada tahun 2017, 6,740 kematian jalan raya dicatat. Walaupun jumlah kematian menurun sedikit, jumlah kemalangan masih lagi meningkat, iaitu sebanyak 2.4% menjadi 533,875.

Harald turut menambah bahawa satu laporan daripada WHO pada 2013 telah meletakkan Malaysia di tempat ketiga sebagai negara yang paling banyak mencatat kematian berkaitan dengan jalan raya di serata dunia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required