Jika anda menggunakan Lebuhraya Utara-Selatan dan terlibat dengan kemalangan kecil, anda tidak perlu lagi ke balai polis untuk membuat laporan. Kini pihak Polis DiRaja Malaysia (PDRM) tellah menempatkan Unit Penyiasatan Lebuhraya di beberapa lokasi di lebuhraya berkenaan, laporan The Star.

Menurutu Ketua Polis Perak Hasnan Hassan, unit tersebut adalah bagi menyiasat kes kemalangan kecil di lebuhraya berkenaan, termasuk membantu pengguna menjimatkan masa untuk ke balai polis berhampiran bagi membuat laporan.

“Bagi yang terlibat dengan kemalangan kecil, kini boleh membuat laporan terus dengan unit terbabit yang ditempatkan di beberapa perhentian rehat besar sepanjang lebuhraya terbabit. Dengan adanya unit ini, kami berharap dapat memudahkan lagi urusan pengguna jalan raya yang berhadapan dengan masalah ini,” ujarnya.

Unit tersebut, yang dilancarkan pada awal tahun ini, dibahagikan kepada tiga zon (utara, sentral dan selatan) sepanjang Lebuhraya PLUS. Zon utara melibatkan kes dari Perlis ke Ipoh, sementara zon sentral mengendalikan kes dari Ipoh ke Seremban. Manakala zon selatan pula dari Seremban ke Johor.