Kerajaan mahu lebih banyak parkir kenderaan percuma di semua stesen komuter – Anthony Loke

Kerajaan mahu lebih banyak parkir kenderaan percuma di semua stesen komuter – Anthony Loke

Bagi kemudahan orang ramai, kerajaan mahukan lebih banyak ruang parkir kenderaan percuma disediakan di semua stesen komuter.

Menurut Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook, ketika ini tidak ada sistem pakir standard di stesen berkenaan yang dikendalikan pihak KTMB dan operator pakir yang dilantik Perbadanan Aset Keretapi (RAC), laporan Berita Harian.

“Masalah timbul apabila harga tiket pakir dikenakan adalah berbeza. Untuk mengatasinya saya meminta RAC berbincang dengan semua pihak berkuasa tempatan (PBT). Tanah di stesen kereta api dan komuter ini boleh disewakan kepada PBT dan terpulang kepada mereka sama ada lantik operator atau sediakan pakir kenderaan percuma untuk penduduk sekitar stesen,” ujarnya dalam lawatan kerja di ibu pejabat RAC hari ini.

Sambungnya, beliau turut menggalakkan PBT yang mampu untuk beri kemudahan pakir percuma kepada pengguna. Langkah itu adalah yang terbaik sekali gus menggalakkan lebih ramai menggunakan pengangkutan awam. Walau bagaimana pun, perkara tersebut akan diserahkan kepada RAC dan PBT untuk menentukan mekanisme terbaik berkaitan penyediaan pakir kenderaan.

“Di kawasan Parlimen saya (Seremban) misalnya ada dua stesen komuter iaitu di Batang Benar dan Nilai. Dulunya RAC nak lantik operator pakir, tapi dibantah penduduk setempat. Jadi sekarang tiada kutipan pakir tapi tiada penyelenggaraan oleh RAC. Kita akan bincang dengan PBT, mungkin mereka boleh bayar rendah kepada RAC dan kita serahkan pakir untuk mereka uruskan,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required