Volvo bakal lengkapi sistem autonomous Tahap 4 pada model XC90 generasi akan datang menjelang 2021

Volvo bakal lengkapi sistem <em>autonomous</em> Tahap 4 pada model XC90 generasi akan datang menjelang 2021

Volvo telah mengumumkan rancangan syarikat itu untuk memperkenalkan teknologi pemanduan autonomous tahap 4 pada tahun 2021. Kemungkinan besar ia akan disertakan pada model generasi seterusnya SUV XC90 kelak. Volvo akan membangunkan XC90 baru itu dikilangnya di South Carolina.

Naib Presiden Kanan Volvo, Hendrik Green memberitahu The Car Connetion bahawa XC90 generasi seterusnya mampu membawa “penumpang tidur” ke destinasi mereka, walaupun hanya pada laluan yang terhad. “Itu matlamatnya,” jelas beliau. Ura-ura menyebut ciri berkenaan akan dipanggil Highway Assist, versi yang lebih maju bagi sistem Pilot System sedia ada.

Bagaimanapun, Hendrik menjelaskan sistem berkenaan hanya akan ditawarkan sebagai pilihan premium, dan berada di antara kos tambahan empat angka; harga tepatnya masih belum ditentukan. Teknologi pemanduan semi-autonomous Tahap 4 masih belum ditawarakan secara meluas kepada pengguna umum ketika ini. Sistem berkenaan juga memerlukan campur-tangan pemandu dalam situasi kecemasan.

Volvo bakal lengkapi sistem <em>autonomous</em> Tahap 4 pada model XC90 generasi akan datang menjelang 2021

Volvo sebelum ini telah menguji sistem yang sama di perkarangan ibupejabat syarikat itu di Gothenburg, Sweden. Ia juga turut dibekalkan dalam jumlah yang kecil bagi tujuan ujian pemanduan sendiri kenderaan fleet, misalnya seperti yang dilakukan oleh Uber.

Hendrik menjelaskan, program Highway Assist berkenaan menggunakan maklumat dari pendekatan cloud dan tidak bergantung kepada sistem komunikasi kenderaan-kepada-infrastruktur. Sebaliknya, ia akan menggunakan pendekatan pengesanan jarak, dengan radar serta kamera yang tersedia di dalam kereta. Menurut Volvo, langkah seterusnya adalah untuk bekerjasama dengan penguatkuasa setempat bagi meluluskan sistem pemanduan sendiri seperti itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required