Volvo Cars buka kilang pertama di Amerika Syarikat, mula hasilkan model sedan S60 generasi baharu

Volvo Cars buka kilang pertama di Amerika Syarikat, mula hasilkan model sedan S60 generasi baharu

Serentak dengan pendedahan sedan Volvo S60, Volvo Cars juga secara rasmi mengumumkan pembukaan kilangnya pertamanya di Amerika Syarikat yang terletak di Charleston, Carolina Selatan. Pembukaan kilang baharu ini adalah selari dengan strategi “bina di mana ia dijual” Volvo dan melengkapi operasi produksinya yang lain iaitu dua kilang pembuatan dan sebuah kilang enjin di Eropah, tiga kilang kereta dan sebuah kilang enjin di China, serta kilang pemasangan di India dan Malaysia.

Buat permulaan, kilang Charleston ini akan memproduksi Volvo S60 generasi baharu yang diasaskan dari platform Scalable Product Architecture (SPA). Kemudian, kilang tersebut dirancang akan membina SUV Volvo XC90 generasi seterusnya pada 2021. Kereta-kereta yang dihasilkan dari kilang berkenaan bukan sahaja akan dijual pada pasaran domestik, malah turut akan dieksport keluar dari Amerika Syarikat.

“Kilang Charleston menjadikan Amerika Syarikat sebagai pasaran rumah ketiga kami. Segmen saloon dan platform SPA membuktikan kebolehannya untuk menjana keuntungan menawarkan peluang pertumbuhan yang signifikant untuk Volvo Cars di Amerika Syarikat dan secara global,” kata Hakan Samuelsson, presiden dan CEO Volvo Cars.

Volvo sedang melabur sekitar US$1.1 bilion (RM4.4 bilion) dalam operasi pembuatannya di Amerika Syarikat dan akan mewujudkan sekitar 4,000 perkerjaan baharu di Charleston untuk berberapa tahun akan datang. Dijangka seramai 1,500 staf akan diambil untuk bekerja menjelang akhir tahun ini.

Fasiliti berkenaan turut termasuk bangunan pejabat untuk lebih 300 kakitangan Penyelidikan dan Pembangunan, pembelian, kualiti dan jualan. Kilang tersebut mampu menghasilkan 150,000 kereta setiap tahun dengan kapasiti penuh. Secara keseluruhan, tapak fasiliti berkenaan berkeluasan 1,600 ekar manakala bangunan-bangunannya memenuhi ruang sebanyak 2.3 juta kaki persegi. Pembinaan kilang ini telahpun bermula pada tahun 2015.

Volvo S60 generasi baharu berkenaan merupakan Volvo pertama yang tidak ditawarkan dengan enjin diesel, dan hanya hadir dengan pilihan enjin petrol dan unit janakuasa hibrid. Kesemua model berkenaan dijana enjin 2.0 liter Drive-E bersama gandingan kotak gear automatik lapan-kelajuan dari Aisin. Versi turbo T5 membekalkan kuasa 254hp/350 Nm, versi suapan serentak supercharger dan turbo T6 AWD berkuasa 310 hp/400 Nm, manakala model hibrid T6 Twin Engine AWD menjana 340 hp/590 Nm.

Model paling berkuasa untuk S60 adalah dari versi hibrid T8 Twin Engine AWD yang mengekstrak kuasa keseluruhan 390 hp/640 Nm. Tak cukup? Volvo turut menawarkan tingkat taraf Polestar Engineered untuk model ini yang mampu melepaskan kuasa penuh 405 hp/670 Nm dengan talaan semula pada kotak komputer enjin bersama peralatan lebih sporty lain termasuk set rim baharu serta sistem brek dan suspensi yang ditingkat taraf.

Sama seperti model-model baharu Volvo yang lain, S60 turut hadir dengan tiga pakej kemasan iaitu Momentum, Inscription dan R-Design. Model ini turut ditawarkan dalam servis sewaan Care by Volvo. Menerusi kaedah ini, pelanggan hanya perlu membayar yuran pada kadar rata setiap bulan yang turut termasuk kos selenggara dan juga insuran.

GALERI: Volvo S60 Inscription 2019

GALERI: Volvo S60 R-Design 2019

GALERI: Volvo S60 Polestar Engineered 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required