Selepas tiga bulan dilaksanakan di Indonesia, Google kini memperkenalkan mod motosikal di Malaysia – mod navigasi baharu yang kini boleh didapati pada versi terkini Google Maps, bersama dengan mod pengangkutan lain yang ditawarkan oleh perkhidmatan pemetaan web tersebut.

Mod ini dikhususkan untuk pengguna motosikal yang menggunakan Google Map untuk ke destinasi yang dituju. Bukan itu saja, ia juga memudahkan penetapan waktu perjalanan yang lebih tepat – sebelum ini Maps akan menganggarkan perjalanan dan masa ketibaan penunggang motosikal berdasarkan gabungan waktu berjalan dan memandu.

Ciri mod motosikal ini akan memberikan masa perjalanan yang lebih tepat berdasarkan kelajuan tunggangan. Disebabkan lorong motosikal dipisahkan dari lorong utama, motosikal kini boleh bergerak dengan kelajuan berbeza, seperti biasa, pastinya lebih pantas berbanding kenderaan empat roda, dalam kesesakan trafik. Motosikal juga mempunyai perbezaan yang spesifik – ada segmen jalan yang motosikal tidak dibenarkan menggunakannya.

Sama seperti mod memandu, ketepatan masa mod motosikal dan anggaran perjalanan meningkatkan lebih banyak orang menggunakannya. Fungsi navigasi berasaskan mercu tanda yang menawarkan arah dengan mercu tanda penting turut disertakan. Ini dapat membantu penunggang untuk menunjukkan arah dan mengingati laluan mereka dengan cara yang lebih baik sebelum memulakan perjalanan.

Mod motosikal ini pertama kali dilancarkan di India pada hujung tahun lepas, dan ia adalah peningkatan terbaru yang diperkenalkan pada aplikasi Maps, diikuti pengenalan tambahan beberapa ciri kecil yang lain pada awal bulan ini.