Bugatti Divo baharu muncul 24 Ogos ini – 40 unit, €5j

Bugatti Divo baharu muncul 24 Ogos ini – 40 unit, €5j

Bugatti memang agresif memperkenalkan jentera terpantas, termahal dan… ekstrem! Selepas model Chiron Sport yang baru saja dipertontonkan di Malaysia pada minggu lalu, ini ada satu lagi jentera yang lebih superb yang bakal diperkenalkan di peringkat global pada 24 Ogos ini di California.

Model baharu ini dinamakan sempena dengan Albert Dino (gambar di bawah), pelumba Perancis yang memenangi perlumbaan ternama Targa Florio di litar pergunungan di Sicily untuk Bugatti sebanyak dua kali pada akhir 1920s. Bugatti berkata Divo akan “menjadi cahaya dan semangat yang memberikan kuasa untuk downforce dan g-force“.

Hypercar ini mempunyai pengendalian yang lebih menyerlah di samping karakter yang lebih berdinamik dengan bahasa rekaan yang utuh, tambah syarikat Perancis itu.

“Bersama Divo, kami mahukan orang di seluruh dunia ini menikmati keseronokan. Dengan projek ini, pasukan Bugatti memiliki peluang untuk menyerlahkan DNA jenama dengan lebih tangkas, pengendalian lebih lincah dan signifikan dalam cara yang berorientasikan prestasi,” ujar presiden Bugatti Stephan Winkelmann.

Dengan Divo, Bugatti sedang menghidupkan kembali tradisi binaan dan pada dekad pertama dalam sejarahnya, jenama mewah Perancis ini mempunyai kejayaan besar dengan produk yang direka sendiri di bawah pimpinan Jean Bugatti dan dipasang pada casis sedia ada.

Menurut Autocar, Divo dijangka menerima lonjakan kuasa 1,500 PS dan tork 1,600 Nm hasil dari enjin yang sama dengan Chiron iaitu 8.0 liter quad-turbo W16, tetapi dengan pengurangan berat badan, menambah baik downforce bagi bodywork, meningkatkan suspensi dan beberapa lagi perubahan untuk menaiktaraf pengendalian.

Divo hanya diproduksi sebanyak 40 unit sahaja. Harganya sekiter lima juta euro atau RM23.6 juta. Lebih mahal dari Chiron Sport yang berharga RM12.5 juta.

GALERI: Bugatti Chiron Sport

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required