MSF pusingan ketiga tunjuk aksi perlumbaan sengit

MSF pusingan ketiga tunjuk aksi perlumbaan sengit

Hujung minggu lalu telah berlangsungnya pusingan ketiga bagi siri perlumbaan Malaysia Speed Festival (MSF) di Litar Antarabangsa Sepang, dengan menyaksikan penyertaan hampir 190 buah kereta, yang bersamaan hampir 300 orang pelumba. Penonton yang hadir pula mencecah sehingga 3200 orang membuktikan ia mendapat sokongan peminat sukan permotoran negara.

Melihat kepada salah satu kategori yang dipertandingkan, iaitu Super Street, terdapat seorang pelumba profesional iaitu Boy Wong yang menjadi sasaran semua peserta lain. Walaubagaimanapun, beliau yang memandu Honda Civic EG6 menunjukkan aksi baik sehingga sukar dicabar oleh Raja Imran yang memandu Proton Satria Evo3 dan Azlan Malik yang juga memandu Honda Civic EG6.

Dalam perlumbaan pertama, Imran dan Azlan saling bertukar-tukar tempat kedua dan ketiga, namun akhirnya Imran terpaksa mengalah kerana berhadapan masalah suspensi, dan sekadar berpuas hati di tempat ketiga. Masuk ke perlumbaan kedua dengan kereta yang sudah dibaiki, Imran cuba memberi saingan sengit kepada Boy tetapi masih gagal kerana Boy lebih laju di selekoh. Apabila perlumbaan berakhir, Imran kekal di tempat kedua dan Azlan mengikuti di belakang.

MSF pusingan ketiga tunjuk aksi perlumbaan sengit

Pergi kepada kategori Racecars Open yang melibatkan penyertaan kereta lebih ganas, perhatian banyak tertumpu kepada peserta dari Thailand, Deerakarj Dokchan yang membawa jentera Mitsubishi Evolution 9. Dalam perlumbaan pertama, tiga pelumba tempatan iaitu Azlan Malik, Shazull Hisham dan Faidzil Alang awalnya berjaya duduk di depan Deerakarj namun tidak bertahan lama.

Belum sampai pun pusingan pertama, Faidzil terpaksa berhenti kerana terdapat masalah pada Honda Civic EG6 Turbo yang dipandu. Tidak lama selepas itu, Shazull juga mengalami masalah kerana penapis minyak tercabut, seterusnya meninggalkan saingan utama kepada Azlan dan Deerakarj. Dalam salah satu pusingan, Deerakarj terbabas disebabkan tumpahan minyak dan memberi peluang kepada Azlan memintas. Namun, dalam pusingan akhir Deerakarj telah dapat memotong kembali Azlan, seterusnya membolot tempat pertama.

MSF pusingan ketiga tunjuk aksi perlumbaan sengit

Masuk ke perlumbaan kedua, Faidzil pula menunjukkan taring apabila berjaya duduk paling hadapan selepas beberapa pusingan. Di awal perlumbaan, perebutan tempat kedua berlaku sengit antara Azlan dan Shamir Aizan, sementara Deerakarj mempunyai strategi tersendiri di belakang mereka. Setelah memotong Azlan, Deerakarj kemudiannya mensasarkan Shamir, yang akhirnya terpaksa akur apabila jentera beliau mengalami sedikit masalah. Apabila perlumbaan berakhir, tempat pertama dibolot Faidzil, diikuti Deerakarj dan seterusnya Shamir.

Kepada anda semua yang mahu menyaksikan sendiri kehebatan pelumba-pelumba ini, pusingan keempat MSF akan berlangsung di Litar Sepang 31 Ogos nanti dan selain kereta, juga akan melibatkan perlumbaan motosikal.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required