VIDEO: Jangan halang laluan di lorong kecemasan

Respon kes MVA ???? vs ????..ada lagi yang menggunakan lorong kecemasan..nilaikan sikap pengguna jalanraya mcm nie..Lokasi : putrajaya menghala simpang 4 dengkil#abam_ambulans????

Posted by Safwan Anaqi on Isnin, 16 Julai 2018

Walaupun sudah banyak peringatan dan penguatkuasaan dilakukan oleh pihak berkuasa terhadap penyalahgunaan lorong kecemasan, masih ramai sebenarnya pengguna jalan raya yang berdegil. Dalam satu video yang dimuatkan naikkan oleh Safwan Anaqi di Facebook ini, sebabnya ditunjuk jelas – lorong kecemasan adalah untuk waktu kecemasan.

Dalam video ini, sebuah ambulans sedang menggunakan laluan kecemasan di sebuah jalan dua lorong dari Putrajaya menghala ke Dengkil, Selangor. Kedua-dua lorong yang ada pada jalan itu sesak dengan kenderaan, namun ada pengguna yang tidak sabar, masuk pula ke lorong kecemasan.

Akibatnya, pergerakan ambulans tersebut terhalang, dan kenderaan yang berada dalam lorong kecemasan di hadapan ambulans tersebut mengambil masa yang lama untuk masuk ke lorong yang sepatutnya. Bukan hanya disebabkan satu kereta, tapi ada beberapa buah lagi yang melakukan perkara sama.

Sepatutnya daripada video ini, anda boleh nampak, lorong kecemasan tetap tidak boleh digunakan sesuka hati meskipun lorong lain di sebelahnya sesak dengan kenderaan. Ini supaya apabila ada kenderaan kecemasan yang mahu menggunakannya, mereka boleh lalu dengan lancar.

Cubalah anda bayangkan, langkah anda menyalah gunakan lorong kecemasan ini mungkin boleh jadi penentu kepada hidup dan mati seseorang. Sebagai contoh, ketibaan ambulans seperti ini dengan cepat ke kawasan kemalangan mungkin boleh menyelamatkan mangsa. Jadi, sama-samalah kita patuhi peraturan yang ada.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required