Subaru WRX STI Type RA-R – 329 PS, ringan, 500 unit

Subaru WRX STI Type RA-R – 329 PS, ringan, 500 unit

Versi paling ekstrem bagi model semasa Impreza telah pun muncul, yang diberi nama Subaru WRX STI Type RA-R. Hanya 500 unit sahaja yang ditawarkan di Japan, Type RA-R dianggap sebagai “model lengkap” bagi meraikan ulang tahun STI ke-30 yang jatuh pada tahun ini.

Dibangunkan di bawah konsep “ringan, laju dan menyeronokkan,” Type RA-R membawakan asas “dipacu, di selekoh dan berhenti”. Hanya seberat 1,480 kg, Subaru berkata Type RA-R adalah 30 kg lebih ringan berbanding model perdana S208 dan S207, serta juga 10 kg lebih ringan berbanding standard WRX STI.

Pengurangan berat ini memberikannya output sebanyak 329 PS pada 7,200 rpm dan tork 432 Nm dari 3,200 hingga 4,800 rpm. Ia dipadankan dengan enjin 2.0 liter EJ20 boxer bersama kotak gear manual enam-kelajuan dan AWD ciptaan Subaru.

Subaru WRX STI Type RA-R – 329 PS, ringan, 500 unit

Enjin ini menampilkan prestasi dengan ketegaran yang tinggi untuk penyejuk dalaman berfungsi dengan lebih baik, manakala sistem ekzos prestasi menyumbangkan tekanan belakang yang lebih rendah kepada output enjin yang lebih tinggi dan tindak balas yang lebih langsung. Juga dipadankan dengan ECU yang ditala khas, penutup klac yang seimbang dan flywheel, pengecas turbo scroll ball bearing berkembar dan saluran pengambilan silikon yang diperkukuhkan rekaan STI.

Peredam (damper) dan pegas gegelung juga telah direka khas untuk Type RA-R, sementara tayar Michelin Pilot Sport 45 dipilih untuk membaluti roda aloi BBS 18-inci khas untuk STI. Bagi brek pula, ia didatangkan dengan cakera berventilasi Brembo 18-inci dengan kaliper enam-pot di hadapan dan dua-pot di belakang.

Type RA-R boleh dikatakan versi yang bersifat minimalis. Tanpa wing besar, ia kelihatan ‘biasa-biasa’ sahaja berbanding STI biasa, namun ledakan kuasanya yang menjadikannya sebagai luar biasa. Model edisi terhad ini hanya di pasaran Jepun dan ditawarkan pada harga 4,998,240 yen (RM182,502).

GALERI: Subaru WRX STI di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required