Projek Pan Borneo fasa 2 dalam peringkat penelitian teknikal, bakal dimuktamadkan kelak – Baru Bian

Projek Pan Borneo fasa 2 dalam peringkat penelitian teknikal, bakal dimuktamadkan kelak – Baru Bian

Menteri Kerja Raya, Baru Bian telah mengesahkan mekanisme dan pelaksanaan keseluruhan projek Lebuhraya Pan Borneo fasa 2 kini dalam peringkat penelitian teknikal dan akan dimuktamadkan segera bersama Kementerian Kewangan serta Kerajaan Negeri Sabah dan Sarawak, laporan Bernama.

Katanya, projek Lebuhraya Pan Borneo Sarawak membawa impak yang besar kepada negeri berkenaan dan rakyatnya termasuk dari segi pembangunan sosioekonomi, maka penelitian yang lebih terperinci adalah perlu.

“Menerusi projek fasa satu, kerja pembinaan lebuh raya berkenaan melibatkan laluan dari Teluk Melano hingga ke Miri yang terdiri daripada 11 pakej dengan anggaran sepanjang 786 kilometer dalam proses pembinaan. Manakala pembinaan fasa dua projek lebuh raya ini dari Limbang ke Lawas pula dalam peringkat penelitian kewangan,” katanya menjawab soalan Datuk Fadillah Yusof (PBB-Petra Jaya) mengenai status projek Lebuhraya Pan Borneo Sarawak Fasa 2, pada persidangan Dewan Rakyat semalam.

Baru berkata Projek Lebuhraya Pan Borneo Sabah juga melibatkan kerja menaik taraf jalan raya sedia ada kepada empat lorong dua hala sepanjang 706 kilometer yang merangkumi pelaksanaan fasa satu projek pembinaan lebuh raya berkenaan dan dipecahkan kepada 35 pakej.

“12 pakej yang dalam proses pembinaan akan terus dilaksanakan, manakala baki 23 pakej masih di beberapa peringkat pelaksanaan,” ujarnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required