JPJ, Polis boleh saman pelaku yang beraksi ‘Keke Challenge’ di jalan raya hingga mengundang bahaya

Tarian ‘Keke Challenge’ yang menjadi trend sejak kebelakangan ini turut dijangkiti segelintir warga Malaysia termasuklah beberapa golongan selebriti seperti Janna Nick, kumpulan Elite, Fasha Sandha dan ramai lagi.

Jika di luar negara, sudah beberapa insiden kemalangan dilaporkan berlaku akibat pelaku tarian ini yang beraksi di jalan raya, namun jangan sampai ia terjadi di Malaysia pula. Beringat sebelum kena! Itulah amaran yang dikeluarkan oleh Polis DiRaja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Menurut JPJ, pihaknya tidak akan berkompromi dengan mana-mana pelaku yang yang didapati sengaja berhenti untuk melakukan tarian ‘Keke Challenge’ di kawasan jalan raya, laporan Berita Harian

JPJ, Polis boleh saman pelaku yang beraksi ‘Keke Challenge’ di jalan raya hingga mengundang bahaya

Menurut Ketua Pengarah JPJ Datuk Seri Shaharuddin Khalid, pihaknya akan melihat pada kerangka undang-undang yang ada untuk mengambil tindakan terhadap orang ramai, terutama anak muda yang ghairah melakukan tarian berkenaan sehingga mengundang bahaya kepada pengguna jalan raya lain.

“Perbuatan demikian sudah tentu tidak dibenarkan dan sekiranya didapati terdapat pelanggaran undang-undang termasuklah membahayakan pengguna jalan raya yang lain kita akan mengambil tindakan. Malah, bukan kita sahaja, pihak polis trafik juga turut akan mengeluarkan saman kepada mereka yang melakukan aksi berkenaan sehingga melanggar undang-undang,” katanya.

‘Keke Challenge’ merupakan tarian yang memerlukan si pelaku melompat keluar dari kereta yang sedang bergerak dan menari mengikut alunan lagu nyanyian Drake, ‘In My Feelings’. Tarian ini dicetuskan oleh pelawak Shiggy dan rakaman videonya telah ditontonkan oleh lima juta penonton dalam tempoh waktu singkat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required