Tun Mahathir cuba lampu malam di SIC menaiki Ferrari

Tun Mahathir cuba lampu malam di SIC menaiki Ferrari

Perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad semalam melancarkan sistem lampu baru di Litar Antarabangsa Sepang (SIC) dengan memandu sebuah Ferrari 458 Spider sebanyak satu pusingan.

“Saya tidak selalu memandu Ferrari. Bila tekan saja pedal, kereta akan meluru ke depan dan menghasilkan bunyi yang menarik. Lampu baru ini juga sangat bagus dan terang, tetapi lampu siren kereta di depan saya sangat mengganggu,” kata beliau dalam satu laporan oleh The Star.

Apapun, ramai yang kagum dengan lampu malam baru pada litar ini, dan ia mungkin nanti dapat membawa lebih keuntungan kepada SIC dan menggalakkan pembangunan sukan permotoran dalam negara. Tun Mahathir sebelum ini pernah berfikir idea menambah lampu kepada litar ini terlalu sukar dan mahal untuk dilaksana.

“Litar ini masih berkembang maju dan orang yang mengendalikannya mempunyai banyak idea. Saya rasa perkara yang mengujakan sedang menunggu warga Malaysia. Saya bangga untuk melihat orang yang mengendalikannya mempunyai idea untuk memperbesarkannya, menambah fasiliti dan lebih banyak acara supaya ia dapat menjadi satu bandar motor dan semua orang yang berminat dengan permotoran serta kejuruteraan boleh datang ke sini,” kata beliau.

Tun Mahathir cuba lampu malam di SIC menaiki Ferrari

Pada tahun 1999, Tun Mahathir telah merasmikan kedua-dua MotoGP Malaysian Grand Prix dan Formula One Malaysian Grand Prix yang pertama di Litar Sepang. Apabila ditanya adakah F1 akan kembali pada masa hadapan setelah penganjurannya dihentikan oleh perdana menteri sebelum ini, Tun Mahathir cuma memberi ‘mungkin’ sebagai jawapan.

Beliau juga ada menyatakan sistem lampu baru ini tidak akan menepati keperluan F1, tetapi cukup untuk perlumbaan biasa. “Kalau untuk F1, lampu ini mestilah lebih terang kerana kecerahan sekarang tidak cukup. Ia akan membuatkan kerja penyiaran susah,” kata Tun Mahathir.

Walaubagaimanapun, menteri belia dan sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman menyatakan kerajaan akan terus memberi fokus kepada sukan permotoran dua roda, dan sumber kewangan yang diperlukan untuk acara F1 boleh dibelanjakan lebih baik dengan melakukan pembangunan kepada litar Sepang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required