Go Auto jalin kerjasama jangka panjang dengan SIRIM

Go Auto jalin kerjasama jangka panjang dengan SIRIM

Go Automobile Manufacturing Sdn Bhd (GAM) hari ini menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan SIRIM Berhad untuk menjalin kerjasama strategik jangka panjang antara kedua-dua pihak. Ia merangkumi empat bidang utama iaitu pembangunan dan peningkatan produk, teknologi, tenaga manusia dan pasaran atau industri.

MoU ditandatangani oleh Pengarah Eksekutif Go Auto Group, YBhg Dato’ SM Azli SM Nasimuddin Kamal bersama Presiden dan Ketua Eksekutif Kumpulan SIRIM, YBhg Prof Ir Dr Ahmad Fadzil Mohamad Hani.

Kerjasama ini akan membolehkan GAM memperoleh akses kepada kemudahan penyelidikan SIRIM. Kedua-dua pihak juga akan bekerjasama dalam kepakaran teknikal, pemindahan teknologi dan latihan teknikal bagi melaksanakan projek atau produk di bawah usahasama ini.

“Go Auto sangat teruja dengan kerjasama dengan SIRIM ini. Dengan kepakaran mereka yang lebih daripada 40 tahun dalam bidang penyelidikan dan pembangunan teknologi, ia dapat memastikan kami untuk mengamalkan standard dan kualiti industri yang tinggi.

“Pengilangan yang kami lakukan juga akan dapat memenuhi serta mematuhi keperluan pengawal-seliaan dan pasaran. Secara tidak langsung ini membolehkan kami mengurangkan kos pengeluaran serta kos untuk menjalankan R&D,” jelas SM Azli SM Nasimuddin.

Antara bidang kerjasama termasuk pembangunan dan penambahbaikan keupayaan dan kapasiti bateri cas semula berasaskan lithium-ion untuk menggantikan bateri asid plumbum bagi pasaran automotif; pembangunan teknologi kenderaan hijau termasuk bateri untuk basikal dan motosikal serta pembangunan bateri sodium-ion sebagai alternatif kepada bateri lithium-ion.

Bidang usahasama lain termasuk Prototaip Pantas (Rapid Prototyping) dan percetakan 3D untuk pelajar TVET MARA, dan kemudahan Pengesahan Kelulusan Jenis Kenderaan (Vehicle Type Approval Testing) untuk e-mobiliti seperti yang dimandatkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).

“Kerjasama ini tepat pada masanya, sebagai inisiatif menyokong aspirasi dan usaha kerajaan dalam mengubah perniagaan Malaysia untuk menghadapi cabaran Industri 4.0. Kami berazam untuk memanfaatkan Porgram Pembangunan PKS SIRIM dan Industri 4.0 dalam bidang Additive Manufacturing, Artificial Intelligence, Smart Manufacturing dan peranti Internet of Things (IOT),” ujar Prof Ir Dr Ahmad Fadzil.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required